Pages

Friday, October 21

Part 5..

21 Oct. 2011.

Semua orang ade masalah. Saya,anda,kamu,dia..sesiapa sahaja ade masalah. Allah tu kan Maha Adil. Mana mungkin seorang hamba dibiarkanNya hidup di atas muka bumi ini tanpa masalah. Bohong kalau anda katakan anda tidak punya masalah!!! Jika memang 'YA' anda kompem tak de masalah,maksudnya anda sememangnya bermasalah..

We are never growing if we never have problems..



Masalah tu macam puzzle di atas. Kalau kita selesaikan dan siapkan puzzle tu, kita akan dapat satu 'SATISFACTION' melihat indahnya gambar yang ade dalam puzzle tu. Then boleh la kita framekan dan gantung di ruang tamu. An achievement! Ibu belikan puzzle yang lain..
tapi ape jadi kalau kita tak mahu siapkan puzzle tu?maka terbiarlah segala kepingan puzzle tu di atas lantai, tunggu si ibu mengutip...kemas...masuk balik ke dalam kotak...dibiarkan macam tu saje..sampai ke satu masa.. kita buka balik kotak tu dan jumpa puzzle sama yang tak pernah siap tu..tak dapat nak mencuba yang lain coz ibu kate "puzzle yang dulu mane???g amek dalam kotak tu..ade lagi ibu simpan..haa..main yang tu je la..xyah beli yang laen...".

Masalah menjadikan kita matang. Kita membesar dengan masalah. Kita takkan pernah besar jika kita tak pernah nak cuba untuk selesaikan masalah tu.
Ada orang ambil jalan mudah untuk menyelesaikan masalah yg sedang mereka hadapi dengan cara TIDUR!!!
Yup..tidur dapat melupakan kita sebentar kepada masalah itu tetapi MASALAH TIDAK AKAN SELESAI dengan cara itu..pernah ke dalam hidup korang even once, bangun je daripada tidur, terus selesai masalah?
tak pernah kan?jangan nak tipu..mungkin adelah jugak dapat ilham waktu tidur tu untuk selesaikan masalah... tu satu nikmat yg sangat hebat la..alhamdulillah..
untuk short-term terapi daripada masalah,bolehlah di amalkan cara tidur ni..
tapi untuk long-term...tak bagus la..

TIDUR NI DILIHAT SEOLAH-OLAH KITA MELARIKAN DIRI DARIPADA MASALAH..
in other words.... MALAS NAK PIKIR LA...

Terpulang...

Bila masalah datang..pilahan hanya dua...samada kita MENYELESAIKAN masalah / MELARIKAN diri daripada masalah...

Kalau nak main kejar-kejar dengan masalah ni, boleh la pilih yg kedua tu yea...MELARIKAN diri daripada masalah dan masalah pun MENGEJAR so-called runner td...
ciri2 orang yang boleh masuk dalam golongan ni...kriterianya seperti berikut :
1. bila berdepan dgn masalah, dia takkan pernah cuba untuk menyelesaikannya hatta terdetik dalam hati pun, dia cepat2 akan melupakannya..being ignorant..manusia seperti ni akan cuba mencari alternatif lain untuk lari daripada masalahnya sebagai contoh pergi bercuti ke tempat yang best2, berpindah ke tempat lain, mencari kawan lain, chat berjam-jam, makan coklat dan aiskrim banyak2 dan sebagainya...
2. Adapun kalau dia cuba untuk menyelesaikan tapi tidak berhasil, maka dia mengambil langkah mudah dengan menjauhi sesiapa/sesuatu yang berkaitan dengan masalah ni..so that takkan mengingatkan dia kepada masalah yg pernah dihadapinya. Dia rasa dia akan hidup lebih bahagia dengan berbuat demikian.
(Peringatan : ntok golongan ni mungkin dia fikir dia dapat lari jauh2 sedangkan dia terlupa agaknya Allah tu Maha Kuasa dan Maha Menyusun, anytime anywhere jika Allah nak jumpakan balik dia dengan sesiapa/sesuatu yg berkaitan masalah tu,insyaAllah masalah yang lama berulang kembali. Hidupnya kembali tidak bahagia...hurmmm...)

Golongan yang termasuk dalam golongan yang MENYELESAIKAN masalah ni boleh lah dikategorikan sebagai:
1. Golongan yang berani
2. Golongan yang berfikiran matang
3. Golongan yang sanggup menghadapi risiko
4. Golongan yang tidak mahu berlengah-lengah
Golongan ini sentiasa ingin menjadi problem-free..sebab tu dia nak settle awal2 problem dia..so that urusan hidupnya tidak terganggu..ibadahnya dapat khusyuk selalu...hatinya mendambakan ketenangan yang hakiki..persaudaraannya antara satu dengan yang lain aman dan harmoni..hidupnya sentiasa bahagia tanpa perlu gusar jika masalah yang sama datang kembali, dia sudah punya penyelesaian yang tersendiri.. yang pasti bukannya dengan melarikan diri...


"It's not about how big the problem is..
the matter is how we handle the problem..."

Fitrah manusia akan kembali pada Allah bila dia punya masalah..maka carilah Allah ketika kita di uji dengan masalah..sebab kadang2 kita lupa kita ada Allah untuk mendengar dan bantu kita menyelesaikannya..(^_^)



3 comments:

Amin Rukaini Mustafa said...

yeay! semangat lak baca entri ni. mcm pakar motivasi! hehehe.
by the way betul la tu, masalah itu bukan masalah berdasarkan kepada tafsiran masalah. (mcm TOK lak)

It is about how you define 'masala'.

satu fakta menarik dari buku Men Mars, Women From Venus,

Laki bila ada masalah akan masuk 'gua' menyelesaikannya sendiri, perempuan pulak bila ada masalah suka bercakap. XD

Hidayatullah said...

masalah mmg akan datang..n kita takleh lari drpd tu.. face it.. n the way how to handle the prob is depend on org tu..

slalu kalau kita ada masalah.. kita ngadu kat Allah.. "Wahai Allah.. sesungguhnya aku ada masalah.."

tapi tak pernah(saya la) kita ckp..
"wahai masalah.. sesungguhnya aku ada ALLAH!!"

semangat plak petang2 nih.. haha
slamat ari rye aidil adha

...zUlaIkHA... said...

to amin rox...

masalah la..bukn masala...
'masala' kt india ni satu jenis mknan yg pedas..contohnyer masala tea, sejenis teh campuran ngn rempah yg pedas...

huhu...

nway..mang selalu perempuan bila bercerita masalah kt someone else..dia tak perlukan penyelesaian pun,dia hanya nk kita dengar je masalah tu..n then dia akn puas..(ni satu tips for a gud husband taw amin,boleh d amalkn d kemudian hari..=P)

to hidayatullah...

hurmm..betol3..

selamat hari raya aidiladha jgk..