Saturday, June 21

al-Haq vs al-Hawa'...

Dalam beberapa tahun perjalanan saya bersama tarbiyah, telah banyak perubahan yang berlaku dalam diri.
Perubahan ke arah kehidupan yang lebih baik.
Kenapa yea???

Kerana tarbiyah ini telah mendidik hati yang dulunya keras dengan jahiliyah semakin dapat dilentur dan dibentuk dengan kelembutan iman dan mahabbatullah.
Dulu tak pernah ada perasaan yg se'sensitif' ini dengan iman sendiri.
Tak pernah kira iman sedang berada di tahap kritikal atau bawah lagi drpd kritikal.

Fuhhh..dahsyat!

Hidup tanpa matlamat kembali pada Allah, umpama hidup seperti mayat.
Jasad ada, ruh takde!

Pi mana ruh?

Pi jalan2 mencari Ilah selain Allah untuk mengisi kekosongan jiwa yang dirasai.

Bertemu dengan tarbiyah, merubah segalanya.

Tarbiyah taghyiriyah. Tarbiyah yang merubah.

Ubah pakaian. Ubah percakapan. Ubah pandangan. Ubah perbuatan. Ubah pergaulan.

Segalanya lah!

Tapi yang paling utama, tarbiyah ini merubah neraca kehidupan yang dipegang.

Daripada berpegang pada neraca dunia..
tarbiyah memperkenalkan saya pada neraca yang diiktiraf kerajaan langit dan bumi yakni neraca al-Quran, neraca Allah!

Tapi...kadang2 hati ini pelik, bila melihat ada yang sudah bertahun didalam tarbiyah tetapi masih lagi mengambil neraca jahiliyah.

Masih lagi bertindak dengan emosi!
sakit hati dengan akhawat, tak balik rumah tak mahu tengok muka akhawat.
bila tak dapat perhatian, tak buat kerja dakwah betul2.
etc etc.

Masih lagi bertindak dengan ego!
tak membuka diri menerima pandangan yg lain sebab rasa diri tu saja betul.
tak boleh terima nasihat, kritikan atau komen.
nampak salah orang lain,tak nampak salah sendiri atau susah nak mengaku salah.
etc etc.

Masih lagi bertindak dengan nafsu!
ikut keselesaan sendiri, tak nak bersusah untuk dakwah dan tarbiyah.
manja.
pegi travel ke overseas boleh, nak pergi jaulah/mukhayyam/daurah x boleh.
etc etc.

Neraca inilah bila diambil mereka yg dh ditarbiyah akan membunuh tarbiyah mereka secara perlahan2.
Ibarat kanser.

Jadi...di mana silapnya?

salah tarbiyahkah?

atau salah mereka yang sebenarnya tidak membenarkan diri mereka ditarbiyah?
mungkin mereka bersekitar dengan sahabat2 yang di dalam tarbiyah, tapi hatinya tidak lagi bersekitar dengan tarbiyah.

Macam pakai 'mask' jek.
Fake!
What's real is the inside!

"Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Ilahnya dan Allah membiarkannya sesat.." -al-Jasiyah:23-

"Maka jangan engkau dipalingkan dari kebenaran oleh orang yang tidak yakin kepadanya dan oleh orang yang mengikuti keinginannya yang menyebabkan engkau binasa." -Thoha:16-

Al-Haq tidak akan pernah dapat berjalan seiring dengan al-Hawa'.

You have to choose.
Life is a series of choices but to begin with...

Be with one and leave the other one.
Completely.

Like the companions of Rasulullah saw.
Abu Bakr ra.
Umar al-khattab ra.
Mus'ab bin Umair ra.
Bilal bin Rabah ra.
Abu Dzar al-Ghiffari ra.
and the lists continues...







Tuesday, May 27

Hati.Kenapa begitu kompleks?


Kadang-kadang saya sendiri tidak dapat memahami apa kehendak hati saya.
Terutama dalam masa-masa yg hidup saya sendiri serabut dan bercelaru.
Ketika itu, saya tidak dapat memilih dan tidak dapat bertindak dengan sewajarnya.
Selalu saya bertanyakan pada diri saya sendiri,

"Apa yg aku perlukan sekarang ini?"

Tapi..tak jumpa juga jawapan..sobs..sobs..='(
Penat fikir untuk cari solusi.
Dah puas perah otak tak nampak-nampak juga jalannya.

Akhirnya..satu saja yg membawa hati tu kembali ok..
bilamana saya berjumpa dengan Dia.
bilamana saya bercakap dan mengadu segala masalah saya pada Dia.
Dan Dia..hanya mendengar..Maha Mendengar..

Kemudian..saya rasa tenang..
walaupun saya masih tidak punya solusi kpd segala masalah yg ada
tapi hati dan jiwa saya rasa puas bila dah luahkan pada Dia.
sebab saya yakin..

"He will provide!"

Dengan keyakinan itu, saya keluar berdepan dengan masalah-masalah yang ada.
Alhamdulillah. Dia mudahkan segalanya.
Walaupun ada masa sukar, tapi kebanyakannya telah dipermudahkanNya.

"After hardship comes ease.."

kan?

Manusia..punya hati..hati itulah raja..
jika hati itu tidak diisi dgn Allah, maka serabutlah kehidupan!
rosaklah perbuatan!
sebab...

Allah kan dah cakap..

"Hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang.." (ar-Ra'du:28)

Hati yang tenang boleh mengalir pada tindakan dan perbuatan tahu?



Saturday, January 11

A Confession From A Muslim.

AGE OF JAHILIYYAH. (definition)

Yup!

I think that is the best word ever to describe what is actually happening to this world around us today.
WE ARE NOW REVERSING TO THE AGE OF JAHILIYYAH.
Many have known that the rates of crime/robbery/rape etc have been inclined so greatly that it has recorded yesterday in the news :-
"A 6 years-old boy raped his 5 years-old cousin " !
The first case in the world.
and that..actually happened in my own country, Malaysia!
Malaysia..so-called an islamic country but you will not find many islamic laws being implemented or islamic traits being practiced by the muslims there.
(Ops, I used 'there' because I'm currently studying in India.)

Ok.I know this is kinda..I made a hasty generalisation about muslims in Malaysia.
But..this is totally true!
If you want to see the real beauty of Islam, Malaysia is not a good example.
Yeah there are only a few muslims out of millions who totally or completely lead a life as a true muslim.
Even the leaders who are muslim do not practice Islam in their life, family and work.
Not all but most of them.
What I mean as a true muslim is a muslim whose personality, thinking, talks and actions those resembling Islam.
Islam brings a meaning of a total submission to Allah,
the only one God,
who created everything in this world.
Islam leads the believers to the oneness of God.
Allah, the creator will never be the same like us, His creations.
We have so many weaknesses and flaws but He is free from those as He is the most-strongest and the most-powerful.
He has the ultimate power to control one's fate, destiny and life.
He descended Al-Quran, the holy book for muslims as a guide or a manual book on how to lead their life according to Allah's will.
Remember, we are the servants of Allah right?
We live our life on His accordance.
As a servant, we do not have any rights to rebel or go against our Lord. Agree?
Besides whatever we have are possessed by Him and someday we will return all these back to Him on the day we meet Him i.e the Final Day / Day of Judgement.

However, muslims today's scenario is different from what Allah has ordered in Quran.
Allah has set a limit for muslims in this world (a temporary world) for a benefit in akhirat , (a hereafter world) , the permanent one.
All the orders , halal and haram , are made by Allah not only to pleasure Him but they are for our own goodness.
Believe it or not? It depends on you.
If you want to find the truth about Islam , then look for it in Quran or from a true muslim.

Ok. What is it with all the jahiliyyah and Islam things I mentioned before?
My point is the present Islam has become a stranger in this present jahiliyyah world.
Though you may find a large muslim population occupying many parts of the world.
Bear in mind, there are true muslims and fake muslims.
You can see the differences between a true muslim and a fake muslim is in their life.
Fake muslims are those who have Islam in their names but not in their actions.
True muslims are those who have Islam in their names and actions.
Sadly fake muslims are far greater in number than true muslims. So, be careful!
Even if I want to hold Quran in public, I will get the strange looks and stares from people around as if I am a weirdo.
I experienced this a lot during my outing with my friends in Malaysia.
That was so uncomfortable to be a muslim PRACTICALLY in my own so-called muslims country.
I felt like I am not belong to them though we speak same language and follow same religion.
Somehow being a good muslim now is something against the today's trend and culture when people looks normal with iPad,iPhone, smartphone etc in their hands but it is not normal if people with Quran in public.
Islam has become a stranger and muslims who practice Islam are strangers as the hadeeth goes :


Abu Huraira reported: The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, 
Islam began as a stranger and it will return to being a stranger, so blessed are the strangers.”
Source: Sahih Muslim 145
Grade: Sahih (authentic) according to Imam Muslim
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بَدَأَ الإِسْلاَمُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ
145 صحيح مسلم كِتَاب الْإِيمَانِ تعرض الفتن على القلوب كالحصير عودا عودا فأي قلب أشربها نكت فيه نكتة سوداء


Be a true muslim.
Be a stranger.
Let us make efforts to be true with Islam in our life.
May Allah ease our way to the right path.
A path to heaven.
In shaa Allah.