Tuesday, February 16

Special post to my loved ones…

20 years ago…at this moment - 12.35 p.m. -
a chubby and adorable baby girl was born in Hospital Muar...
Her parents named her …Aziani Syahirah… a very beautiful name…
“My Famous Ornament” – direct translation from Arabic ..
She loved that name very much…special thanks to her parents!!!

Now…she’s a big girl..and I was her…(^_^)

I’m no longer teens…entering the transition stage…from a teen to an adult…

Wow…how terrific the feeling is!!!

However…my roles and responsibilities are remain the same…

As a daughter…

As a sister…

As a friend…

Top of that…as a Muslimah…

I wanna grab this opportunity to express my greatest gratitude towards these fabulous people… who play such an extremely important role throughout my life…


My wonderful parents…they are my visible guardians…sent by Allah for this world and hereafter…(^_^)




My noisy siblings..huhu..sorry gurlz..nway we make up a great team of sisters!(^_^)





My sempoi sahabat…u guys know me better rite?(^_^)





My Murobbi..they are not just a naqibah to me…




My entertainers…u always make me laugh and ease my mind(^_^)



Last but not least….

MY GREATEST GUARDIAN… MY GREATEST COMPANION… MY GREATEST MUROBBI…

ALLAH SUBHANALLAHUTA’ALA

He had given me this chance…to live…to love…and to be loved by those wonderful special people…

I LOVE YOU ALLAH…

I LOVE THEM ALL BECAUSE OF YOU…

THANKS TO ALL…

THANK YOU ALLAH…(^_^)

ALL PRAISES TO ALLAH…

“ And Allah did create you from dust; then from a sperm-drop; then He made you in pairs. And no female conceives, or lays down (her load), but with His knowledge. Nor is a man long-lived granted length of days, nor is a part cut off from his life, but is in a Decree (ordained). All this is easy to Allah.” - 35 : 11 -



p/s : to rumate kami,cek mek nadzirah (1/2), ainul arifah (4/2), yatt (7/2,) my sis,Ida n Dhamirah (12/2), Arina,Piqa Maon n Hafiza (14/2), Mak Lang(15/2), Sara (20/2), Kinah (23/2), Masyi (25/2) and those yg tak tertaip di sini coz ramai sangat yg lahir dalam bulan feb ni!(^_^)
Happy Belated @ Becoming Birthday!!
!

Sunday, February 14

Aku Hairan...


“Aku telah hidup di bawah bayangan al-Quran dan di sana aku melihat jahiliyah berkecamuk di muka bumi ini dan aku melihat minat dan cita-cita penduduk dunia ini amat kecil dan kerdil, aku melihat pemuja-pemuja jahiliyah itu berbangga-bangga dengan ilmu pengetahuan yang ada pada mereka, iaitu ilmu pengetahuan kanak-kanak, kefahaman dan pemikiran kanak-kanak, minat dan cita-cita kanak-kanak sama seperti pandangan seorang tua kepada mainan kanak-kanak, percubaan kanak-kanak dan keteloran lidah kanak-kanak. Aku merasa kaget dan hairan mengapa manusia menjdai begini, mengapa mereka jatuh ke dalam lumpur yang kotor dan penuh penyakit ini? Mengapa mereka tidak mendengar seruan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Besar, iaitu seruan yang dapat meluhur, memberkati dan membersihkan usia seorang?”
-m/s 1, Muqaddimah Tafsir Fi Zilalil Quran oleh Syed Qutb-

Pandangan tokoh Islam terkenal itu sedang aku rasai sekarang. Semakin aku mengenali Islam semakin terbuka mata hatiku melihat Jahiliyah. Terutama apabila melihatkan rancangan ujibakat seperti ‘So You Think You Can Dance’ dan ‘Akademi Fantasia’. Aku hairan adakah mereka sudah hilang rasa malu sehingga sanggup membiarkan diri mereka ditertawakan di hadapan khalayak tambahan pula di hadapan lensa kamera yang sudah pasti disaksikan berjuta-juta penonton.

Terdetik di hatiku,“Betapa kasihannya mereka…”

Aku kaget mengapa mereka sangat bangga dengan segala apa minat dan cita-cita mereka yang sangat kerdil itu. Atau mungkin mereka tidak menyedari bahawa matlamat mereka itu adalah matlamat dalam satu kitaran b*d*h. Satu kitaran yang tiada pasti penghujungnya. Seperti mereka yang mempunyai matlamat hidup untuk mencapai kesenangan dan kemewahan, setelah berjaya mencapai matlamat tersebut, apakah yang akan mereka lakukan seterusnya? Mencari lagi kemewahan? Menambah lagi kesenangan? Sampai bila? Sampai jasad ditelan bumi? Atau mungkin sehingga habis kesenangan dan kemewahan yang ada di muka bumi ini?

Betapa rapuhnya matlamat sebegitu.

Mereka begitu bangga dengan segala pengetahuan Jahiliyah yang mereka miliki. Mereka begitu taksub dengan Jahiliyah tersebut sehingga tidak melepaskan peluang untuk menambah koleksi Jahiliyyah yang ada. Mereka mungkin tidak menyedari bahawa diri mereka sedang berada dalam satu kekotoran yang nyata. Mereka berasa seronok dan bahagia sedangkan yang bahagia dan seronok itu adalah jasad mereka tetapi hati mereka sakit dan sengsara.

“ Masalah umat…”, kata-kata yang selalu kuucapkan dan selalu juga dianggap sebagai mainan tetapi itulah kenyataannya.

Seorang ikhwah pernah mengatakan aku taksub dengan Maher Zain dan seorang akhawat menyatakan hal yang sama. Tidak. Aku tidak taksub dengan orangnya tapi aku begitu terkesan dengan lirik lagunya. Sampai ke hati. Mungkin disebabkan penyampaian dia melalui hati juga. Jahiliyah itu boleh berlaku jua apabila kita terlalu taksub akan seseorang sehingga mengikuti setiap perkembangannya dan membeli apa sahaja barangan yang berkaitan dengannya.

Jahiliyah di mana-mana.

Oleh itu, kader-kader dakwah…marilah kita bergerak..memasang strategi…hapuskan Jahiliyah!

Say NO to JAHILIYAH…(^_^)

Saturday, February 13

Petua Awet Muda...

Pulang dari KMB..singgah di RnR Seremban...selepas menikmati makan malam..berjalan-jalan di kedai FAMA berdekatan...ditegur oleh seorang remaja perempuan...
"Eh,awak dah boleh memandu ke?"
...pelik...
"Owh,maaf...saya nampak kunci kereta yang awak pegang tu."
...owh..begitu...aku tersenyum...
"saya ingatkan awak masih bersekolah lagi"
...semakin lebar tersenyum...
"X la..umur saya dah 20..dah de lesen dah pun.."
"Owh..ingatkan tadi Form 3."
"Ya Allah..muda sangat tu. Awak?"
" Saya Form 5..tahun ni SPM"
"Owh..adik la ni yea.."
...kami berkenalan seketika..tiba masa berpisah..kata-kata semangat diberikan dan doa dipinta...

......................abaikan..........................

Kisah di atas mengingatkan aku kepada Mak Jah,seorang cleaner di Masjid KLIA. Sempat kami berkenalan pada seminggu yang lepas ketika Simposium Nuqaba' Junior. Pada waktu tu kami(Aida,Athirah dan saya) sedang menunggu air yang dijerang dan Mak Jah pula sedang melakukan kerja hariannya. Biiznillah berlakulah satu perbualan antara kami. Perbualan yang banyak manfaat dan pengajaran. Bermula daripada petua awet muda yang diberikannya...

"Selepas solat..baca al-Fatihah dan kemudian sapu ke seluruh badan...jangan lupa minum air putih banyak-banyak...penting tu..."

Selepas dia perasan yang kami ni asyik dok mendengar ceramahnya..dia pun suruh kami beri komen...

Selepas itu...

Pesannya : "Simpan duit..jangan bazir-bazir...untuk masa depan jugak nanti..menabung daripada sekarang...."
Respon kami : "Betul tu Mak Jah...kalau tak de duit,x kemana..tapi kalau terlalu mencari duit sangat xbley jugak..apa-apapun Allah tu yang bagi rezeki pada kita..mintalah padaNya"
-Dia bersetuju-

Pesannya : "Jangan bercinta waktu masih belajar ni...cinta tu tak ke mana pun..nak berkawan kena bertempat.."
Respon kami : " Kami mang tak layan cinta-cinta ni Mak Jah..kawan dengan lelaki pun bila bekerja saje...cinta lepas kahwin lagi best"
-Dia tersenyum lebar (berpuas hati)-

Pesannya lagi : "Hidup ni perlu jujur..baru orang lain percaya pada kita..jangan sekali-kali tipu..nanti hidup tak berkat..."
Respon kami : "Betul tu Mak Jah..kejujuran tu sangat penting dalam hidup ini..insyaAllah berkat hidup kan.."
-Dia gelak je mendengar respon kami-

Dia mengakhiri perbualan kami dengan laungan "Malaysia Boleh"...tapi kami betulkan dengan laungan "Islam Boleh"...dia hanya tergelak...kami sempat merakamkan detik indah itu..

Mak Jah..seorang wanita berumur 57 tahun..masih lagi kuat melakukan kerja-kerja yang banyak menggunakan kekuatan otot...masih lagi ramah bermesra dan berbual..

Mak Jah..seorang Muslim yang menyedari tentang hakikat hidupnya sebagai seorang hamba Allah...seorang Muslim yang melakukan kerja dengan ikhlas sambil lidahnya lancar mengalunkan zikrullah..walaupun dirinya hanya seorang cleaner..tapi dia tetap mensyukuri segala nikmat yang Allah kurniakan padanya...kerana dia menyedari hakikat seorang MUSLIM...

Dan satu yang paling aku kagumi tentang wanita yang kelihatan muda itu...iaitu matlamat hidupnya...

"MENUJU REDHA ILLAHI"

Aida sempat mendapatkan aku sebelum dia menamatkan shiftnya pada petang itu..di akhir pertemuan kami..sewaktu bersalaman mengucup tangannya...dapat kulihat mutiara jernih mengalir di pipinya.."Owh..sungguh lembut hatimu Mak Jah."..insyaAllah kita akan berjumpa lagi...

Friday, February 12

Confusion...

I’m confused!
O lord..
please guide me..
show me the right path...
show me the straight way…
the way of those on whom You has bestowed their grace..
those whose is not wrath…
and who go not astray…
Astaghfirullah…

They’re right!
We’re wrong!
But…
I have to be on this side…
I could see the flaws…
But I could not talk about it…
They never heard me…
Coz their voices are louder than mine…
I’m so insignificant…
But it’s ok…
Coz I know….

“ It’s never important to be significant in the men’s eye but it’s the greatest pleasure to be significant in the God’s eye…”

SubhanaAllah…

Let them yearn for the attention…
Let them speak as much as they want…
Let them act themselves as the VIP…
Let them feel themselves doing all the workloads…
Let them think I’m doing nothing…

It’s ok..

Coz I believe…

Only HE knows for what they do not know…

“ Say : Everyone acts according to his own disposition: But your Lord knows best who its is that is best guided on the Way.” (17:84)