Thursday, August 27

I'M NOT SINGLE...

Petang tadi...setelah menghantar adik-adikku ke perpustakaan negeri dan membeli ubat untuk mama di farmasi...aku menerima sebuah panggilan daripada seorang teman lama...kereta masih lagi tersekat dalam kesesakan lalu lintas...so untuk menghilangkan kebosanan yang mula mencengkam diri,aku pun jawablah panggilan tu guna headphone yang memang sedia ada dalam kereta tu....

"Assalamualaikum...pe khabarmu?",terdengar suara ceria di hujung talian...
"Alhamdulillah sihat je..mu plak camne?",aku membalas....

Setelah chit-chat beberapa ketika...aku diserang dengan satu soalan yang sungguh aku tak suka...

"Err...Ira...Aku dengar mu dah tunang?",nadanya agak ragu-ragu...
"WHAT???",terjerit aku..."bile mase lak mu dengar cite ni?dari sumber mane mu dapat ni?spe yang gtaw mu ni?",bertubi-tubi soalan aku tujukan untuk mendapatkan kepastian daripadanya...
kalau budak-budak kmb boleh tahan la lagi...ni camner la kawan lame yang berada di perantauan leh terkena jugak ngan berita palsu tu...

Hish..hish...hish..betapa hebatnya penangan fitnah tu...kadang-kadang tuan punya badan tak tau...tapi orang lain pula yang terlebih tahu tentang sesuatu perkara tu....innallahu'alam...

~ "Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, Maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." ~ al-Hujuraat,ayat 6

Sudah banyak kali diri ini ditujah dengan soalan-soalan seumpama itu...namun hanya yang berani sahaja mampu berdepan bertanyakan tentang hal itu kepada diri ini...
siapalah sahaja yang mula mencetuskan berita itu tentang diri ini...

lumrah manusia...terlalu cepat menilai...

teringat kisah sewaktu bas kolej masih lagi dalam perjalanan menuju ke destinasi yang mengambil masa berjam-jam.Pada hujung minggu itu,aku menyertai Jambori Pembimbing Rakan Sebaya di Kuala Nerang..IP member la katekan...seorang peserta lelaki dengan 'gentlemen' nyer menanyakan pada setiap pelajar perempuan dalam bas tu...

"ARE YOU STILL SINGLE?"

apabila ada sahaja pelajar perempuan yang menjawab "YES" maka akan terdengarlah sorakan dari kelompok pelajar lelaki dalam bas tu,bagi yang menjawab "NO",keluar pula keluhan yang berat dari mulut mereka...sungguh 'poyo' boys kmb ni yea...akhirnya tibalah saat untuk pelajar perempuan terakhir ditanyakan..diri inilah..dalam hati aku berkira-kira...
Yes @ No...Yes @ No...Yes @ No...
almaklum jelah berita 'pertunangan' aku dah tersebar sampai tahap mane pun aku tak taw lepas balik cuti sem lepas...so xtaw nk jwb yang mane...
klu yes...banyak rintangan yang kne hadapi...susah2...
klu no...InsyaAllah terjagelah diri ini...

akhirnya setelah diam yang agak lame...aku menjawab "NO!"...si 'interviewer' nampaknya tidak berpuas hati dan mengulang soalan..namun aku tetap memberikan jawapan yang sama tanpa berpaling ke arah 'interviewer' tadi...

apologi untuk encik yang bertanya...(^_^)

sememangnya 'I'M NOT SINGLE...I'VE MY FAMILY,MY USRAH!",sambungan jawapanku itu...hanya mampu terlahir di dalam hati sahaja...

dan pada hari terakhir kami di Kuala Nerang,encik 'interviewer' tu akhirnya mengaku yang dia bertanyakan soalan itu untuk mengetahui kebenaran cerita yang didengarnya mengenai diriku...

Hai...macam-macam sungguh...at least dia menggunakan cara sedemikian untuk mengetahui kesahihannya...namun bagi segelintir yang terus menerima cerita yang mereka dapat kemudian menyebarkan cerita tersebut dan ditambah pula segala tokok tambah sebagai penambah rasa untuk cerita tersebut...

bagaimana pula dengan mereka yang dalam golongan ini?
bukankah mereka hanya menambah kerosakan dalam sesebuah masyarakat?

mereka ibarat peniaga yang mengambil barangan daripada pemborong tanpa memeriksa dulu kualiti barangan yang diterimanya itu dan kemudian tanpa berlengah lagi peniaga tersebut terus menjual barang rosak tersebut kepada orang ramai...

namun itulah lumrah manusia masa kini...cerita-cerita sensasi dan 'hot' menjadi bualan sehari-hari...tak perlu pusing pada kebenaran...tak perlu gusar ia adalah fitnah atau tidak...asal cukup syarat 'hot' dan sensasi pasti boleh aje masuk forum warung kopi...mengapa tidak diselitkan sekali ingatan pada umat sejati?

Ah...manusia tak pernah lepas daripada semua itu...

aku juga manusia...aku selalu alpa dan terlalu banyak melakukan kesilapan dalam kehidupan ini...entah mengapa,pemergian aku ke Kuala Nerang telah banyak membuat aku mereflek diriku selama ini..segala perjalanan hidupku yang telah diatur Allah terasa begitu indah...saat tu,aku terasa sangat terasing...jauh daripada akhwat-akhwat yang lain...sahabat usrahku...Alaq,Siti,Jihah,Aida,Ada,Athirah,Nadzirah,Arina...semuanya tak de disisi...aku rasa keseorangan...dan masa itulah aku gunakan untuk muhasabah diri tambahan pula pada waktu itu diri sedang dilanda krisis dalaman...

Keberadaanku di Kuala Nerang seolah-olah memberikan satu nafas baru kepadaku untuk jalan yang aku pilih ini...aku menanam azam disitu...bahawa aku tidak seharusnya terlibat dalam perkara-perkara sedemikian yang bagiku tidak perlu untuk masa sekarang,masa studiku...bagi aku perkara-perkara tak perlu yang melibatkan hati ni contohnya cinta dan rindu pada seseorang yang belum menjadi hak kita 100% hanya akan melambatkan dakwah dan mengganggu studi...kebanyakan ustaz-ustaz dan kakak naqibahku sendiri tidak menggalakkan untuk bernikah atau bertunang sewaktu sedang belajar..

Tetapi itu tidaklah bermaksud kita harus menentang cinta dan rindu yang bersemi dalam hati.Jika kita memahami sebenar-benarnya maksud yang diterangkan oleh ulama, maka kita akan merasa tenang hati. Masih ramai yang tidak memahami maksud rindu dan cinta. Malah sehingga menganggap jika seseorang mencintai seseorang yang lain maka sebenarnya dia telah melakukan sesuatu yang dicegah oleh syarak. Fahaman sebegini perlulah diperbetulkan. Kesalahannya bukan pada sifat cinta tersebut, yang menjadi kesalahannya ialah bagaimana orang yang punya perasaan cinta itu menunjukkan kecintaannya dan kerinduannya.

Islam adalah agama fitrah. Cinta dan rindu adalah fitrah seorang insan. Islam datang untuk menunjukkan cara sebenar mengendalikan cinta dan rindu. Bukannya menafikan rindu dan cinta itu hadir dalam kehidupan seseorang.

Perbuatan orang yang bercinta itu yang perlu dipersoalkan kerana mendahulukan nafsu daripada iman yang terdapat dalam sanubari mereka.

Jangan terlalu membenci cinta. Sudah banyak orang yang menentang cinta yang hadir dalam dirinya dengan tentangan yang padu, akhirnya dia sendiri tersungkur dan menjadi orang yang lebih teruk daripada orang yang tidak membenci cinta sepertinya.

Maka bercintalah sekadarnya....tanpa cinta hidup ini tidak pernah bermakna...cintailah Allah...cintailah Rasulullah...cintailah ibu bapa...cintailah sahabat...cintailah sesiapa jua...

because then...YOU'LL NEVER BE SINGLE!!!


dedikasi untuk mereka yang sentiasa menasihatiku dan dapat menerima teguranku sepanjang jalinan hubungan ini...

Wednesday, August 26

Gadis Kecil Itu....

Petang 5 Ramadhan 1430H....hujan turun dengan sangat lebat...kilat sabung-menyabung....panahan petir diselang-seli dengan dentuman guruh...langit mempamerkan kegelapan...terlihat kegusaran bercampur ketakutan pada riak wajah Dik Ya...

Seusai mengimami solat Asar pada petang itu,aku berpaling pada makmumku itu...wajahnya masih lagi seperti tadi...takut dan risau akan sesuatu...
Kemudian terdengarlah pertanyaan dari mulut comel itu...

"Kak Ngah...kak Ngah pernah merasa detik kematian?"

Tergamam aku seketika...pernahkah aku merasai detik kematian???

Astaghfirullah...si gadis kecil itu mengingatkan aku tentang kematian...

"Tak lagi...tak tau la kak Ngah bile masanya...
kalau kak Ngah dah merasa saat tu..maknanya yang sedang berdiri depan Dik Ya sekarang ni adalah HANTU!!!",
sengaja aku membuat aksi ber'hantu' padanya..mengharapkan si kecil itu kembali ceria...

namun harapanku hanya tinggal harapan pabila dia meneruskan percakapannya...

"Dik Ya takut mati..Dik Ya banyak buat dosa..kat Allah..kat mama..kat Ayah..kat kak Long..kak Ida..kak Ngah...sembahyang Dik Ya pun tak khusyuk."
Mukanya sedih...

Hatiku tersentak....
Subhanallah...hambaMu yang baru menginjak usia 10 tahun ini sudah memikirkan saat kematiaannya...

"Dik Ya takut kak Ngah...",ulangnya dengan nada sayu.

Aku terus memeluknya erat dengan rasa terharu yang amat sangat...

"Dik Ya...semua orang akan mati..mama akan mati..ayah akan mati...kak Ngah pun akan mati...semua makhluk akan mati..tak de yang terkecuali...hanya Allah sahaja yang akan hidup selama-lamanya...kita tak pernah tahu bila kita akan mati,tu lah sebab kita kena bersedia"

"Kalau kita ada buat jahat ngan orang lain kita mintak maaf la...dengan Allah pun kita kena mintak ampun..." sambungku lagi.
Dia diam sejenak...berfikir barangkali.

"Tapi Dik Ya selalu mengumpat kawan Dik Ya ni..dia jahat sangat...nanti dia masuk neraka ke kak Ngah?
tak boleh ke dia masuk syurga?"

"Ha...kalau cam tu,Dik Ya kena mintak maaf kat kawan tu...Allah tu Maha Pengampun dan Penyayang...mohonlah dari Allah.."

Terus dia memotong kata-kataku..."Ha..nanti Dik Ya ley la jumpe dia,mintak maaf..Dik Ya nak cakap la ngan dia jugak..suruh dia solat dan doa kat Allah..mintak ampun..",
wajah adik bongsuku itu kembali cerah.

Sejurus selepas tu....

"Kak Ngah..
lesbian tu ape?",soalnya dengan wajah ingin tahu...

"Ha?"..sekali lagi aku terpana..."Haish..ni soklan high level ni...",gumamku dalam hati..."Mane Dik Ya dengar perkataan ni?",soalan dibalas pula dengan soalan...
"Kawan Dik Ya yang cakap...LESBIAN TU YANG ORANG BERGUSTI-GUSTI tu kan?
cam WWF tu...kan kak Ngah?"

"Ha..tak betul la tu...Allah tak suka lesbian tu tau..
lesbian bukan yang gusti2 tu..lesbian tu hubungan antara perempuan dengan perempuan yang lebih daripada kawan...kalau lelaki dengan lelaki plak dipanggil gay..paham?"..
Dia mengangguk laju...
seolah-olah tidak sabar untuk beralih ke isu signifikan yang lain pula...

Kemudian..tibalah saat soklan yang paling best sekali diajukan kepada diri ini...

"Kak Ngah..betul ke kalau kahwin 'boleh wat ape-ape je' ?mama yang cakap macam tu..."
senyuman penuh 'bermakna' dilemparkannya..menampakkan sebahagian barisan gigi hadapannya yang baru nak tumbuh(regrow)...

"Betul la tu...",aku menjawab seolah-olah tidak mengerti akan penekanannya terhadap 'boleh wat ape-ape je' tu...

"Eeeeeeeee..geli la!",dia memandangku dengan wajah gelinya itu...

"Ha!!!!Awat nak geli pulak????"...aku keliru!

"Ye la..nanti laki tu pegang-pegang kita,tengok rambut kita,cium kita..ish,geli la!semua orang yang kahwin mang kena wat cam tu ke kak Ngah?"

Astaghfirullah...aku tak dapat nak tahan diriku dari ketawa...pecah perut aku dibuatnya...pemikiran yang sudah jauh ke hadapan ni...

"Mang la bile dah kahwin,laki n perempuan ley wat ape-ape je...ape-ape saja diorang nak wat,wat la coz memang dah halal hubungan tu...tu la sebab Allah galakkan kita kahwin kalau tak dapat nak tahan diri daripada zina....bila dah kahwin tu tak de nak GELI-GELI dah..."

Kulihat dia tersenyum puas...
Mungkin segala persoalan yang membelenggu diri si tembamku ini dah terjawab agaknya...

"Anymore question,my dear?"tanyaku....

Dia menggeleng...

"Bagus!",aku mengkhatamkan Q&A session kami dengan sebuah cubitan di pipi tembamnya..
'Rutin harian'ku di rumah...

Si kecil itu pergi meninggalkan bilikku dengan langkah senang dan gembira...

Kematian yang menakutkannya.....

Lesbian gusti-gustinya......

Perkahwinan yang menggelikannya....

Mungkin segalanya sudah menjadi jelas bagi diri itu...

Diri seorang Da'ie pada masa akan datang...Insya-Allah

itulah harapanku padanya...

bak kata Najihah..dia akan menjadi lebih hebat daripada aku sebagai Da'ie...



DIK YA KU YANG TEMBAM!!!

tercabarkah aku?
adela sket...

namun itulah yang sebenarnya aku harapkan pada mad'u cilikku itu...

Maksud Syaitan Di Rantai & Di Belenggu Pada Bulan Ramadhan...

Realiti yang berlaku, kita menyaksikan sebahagian umat Islam yang berpuasa masih ada yang melakukan maksiat di dalam bulan Ramadhan, bukan sekadar itu, bahkan berlaku juga rasukan jin dan syaitan di dalam bulan Ramadhan, termasuk yang dirasuk itu di kalangan umat Islam yang berpuasa. Jika begitu keadaannya, apakah maksud hadith Nabi saw yang menyatakan syaitan itu dirantai dan dibelenggu dalam bulan Ramadhan ? Nabi saw bersabda:

Maksudnya : “Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda : “Apabila datangnya Ramadhan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai/dibelenggu para syaitan.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Para ulama berbeza pendapat tentang maksud dibelenggu para syaitan. Ibn Hajar al-‘Asqalani menukilkan dari al-Halimiy yang menyatakan maksud dibelenggu itu mengandungi makna para syaitan tidak dapat sampai melakukan fitnah kepada umat Islam sepertimana diluar bulan Ramadhan disebabkan umat Islam menyibukkan diri dengan berpuasa yang berperanan melemahkan syahwat, demikian juga mereka sibuk dengan membaca al-Quran dan berzikir.

al-Syeikh ‘Atiyyah Soqr menyebut beberapa ulama yang mensyarahkan hadith ini menyatakan yang dimaksudkan dibelenggu ini ialah tidak dapat menguasai orang-orang yang benar-benar berpuasa dengan puasa yang sebenarnya, dengan meraikan setiap adab-adab termasuk memelihara lidah, pandangan dan semua anggota dari melakukan maksiat sebagai memenuhi sabda Nabi saw :

Maksudnya : “Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan bohong dan perbuatan yang keji, maka Allah tidak ada hajat kepada makanan dan minuman yang ditinggalkannya.” (HR al-Bukhari)

Sebahagian ulama yang lain pula berpendapat maksud para syaitan yang dibelenggu itu ialah sebahagian syaitan yang degil/melampau, adapun selain daripadanya tidak dibelenggu. Inilah yang dinyatakan di dalam hadith :

Maksudnya : “Dibelenggu padanya (Ramadhan) syaitan-syaitan yang degil/melampau.”

Ada pula yang berpendapat ianya membawa tanda para malaikat masuk ke dalam bulan Ramadhan sebagai membesarkan dan memuliakannya bagi menghalang para syaitan menggoda orang-orang mukmin. Ia boleh juga membawa isyarat kepada banyaknya pengampunan dan balasan pahala yang diberikan di dalam bulan Ramadhan menyebabkan syaitan menjadi seolah-oleh dibelenggu. Ini dikuatkan dengan hadith yang diriwayatkan oleh Yunus daripada Ibn Syihab di sisi Muslim :

Maksudnya : “Maka dibuka pintu-pintu rahmat.”

Maka dibelenggu syaitan itu adalah perumpamaan melemahkan syaitan dalam menyesatkan umat Islam dan menghiasi syahwat mereka.

Al-Imam al-Qurthubiy pula berkata : “Maka jika dikatakan bagaimana kita boleh melihat beberapa kejahatan dan maksiat berlaku dalam bulan Ramadhan secara banyak, jika dibelenggu para syaitan sepatutnya perkara itu tidak berlaku. Maka jawapannya ialah : “Sesungguhnya semua itu kurang berlaku pada orang-orang yang berpuasa dengan puasa yang memelihara syarat-syaratnya dan meraikan adab-adabnya, atau (yang dimaksudkan) dibelenggu sebahagian syaitan, iaitulah syaitan yang degil/melampau, (sebaliknya) bukan semua syaitan seperti yang terdapat di dalam sebahagian riwayat (hadith), atau maksudnya mengurangkan kejahatan dalam bulan Ramadhan, dan ternyata berlakunya kejahatan dalam bulan Ramadhan itu lebih kurang berbanding bulan yang lain, demikian juga tidak semestinya dibelenggu kesemua syaitan tidak berlakunya kejahatan dan maksiat, kerana ada juga sebab lain selain syaitan (yang membawa kepada kejahatan) seperti jiwa yang sememangnya jahat, dan kebiasaan yang jelek dan syaitan manusia.”

Al-Syeikh Muhamad bin Soleh al-Uthaimin ketika ditanya tentang persoalan ini menjawab :

“Di dalam sebahagian riwayat hadith (maksudnya) : “Dibelenggu padanya (Ramadhan) syaitan-syaitan yang degil/derhaka.” Atau (dengan lafaz) Tughallu di sisi al-Nasaie atau yang seumpamanya yang termasuk dalam perkara ghaib yang mana hendaklah kita menerima dan membenarkannya, dan kita tidak membicarakannya lebih daripada yang itu, sesungguhnya inilah yang lebih selamat bagi agama seseorang dan lebih baik untuknya…. kemudian secara zahir dibelenggunya syaitan itu (adalah membawa maksud dibelenggu) daripada memesong/menyesatkan manusia disebabkan banyaknya kebaikan dan (mereka banyak) kembali (bertaubat) kepada Allah dalam bulan Ramadhan.”
(Sila lihat fatwa di dalam islam-qa dan islamonline.net)

Wallahu a’lam.
binsahak

- di copy n paste drpd http://bin-sahak.blogspot.com -

Sunday, August 23

RamADHAn iS COmINg...sYAItAN is LEaviNg..



Alhamdulillah...akhirnya aku berkesempatan juga untuk membuat post mengenai bulan Ramadhan yang mulia ini setelah melalui saat-saat genting di KMB...

Ramadhan datang lagi....aku telah disampaikan kepadanya...Alhamdulillah!

Pada malam satu Ramadhan yang lepas...banyak mesej-mesej comey yang menjengah inbox hpku...simple yet meaningful!

"Jadikan RAMADHAN sebagai UNIVERSITI yang mengajar
kuliah-kuliah IBADAH....
tutorial-tutorial IMAN....
assignment-assignment TAQWA...
dan amali-amali AGAMA....

moga kita memperoleh IJAZAH KEREDHAANNya..."



"Here is Ramadhan Secret Recipe....
A glass of care...
A plate of love
A spoon of peace
A fork of truth
A bowl of duaas
Then
Mix with spices of Quran
Enjoy this meal..."

and yang paling comey adalah mesej pertama yang aku dapat sempena Ramadhan ni....

"Salam..my name is Shaaban,I am advising you that my neighbour Ramadhan will be visiting you soon with his wife,REZK and two children SAHUR and IFTAAR.They will be accompanied by three grandchildren RAHMAT,BARAKAT and TOUBA.They will leave after thirty days by EID AIRLINES.Treasure them and you will be blessed...."

Terlalu banyak kebaikan dan kelebihan dalam bulan ini...
Sama-samalah kita terus bermujahadah untuk Ramadhan ini...
kerana syaitan telah dibelenggu saat ini...
hanya tinggal nafsu memimpin diri...
jangan biarkan tarbiyah syaitan yang sebelum ini..
menguasai diri yang lemah ini...

maka ambillah kesempatan ini...
untuk mentarbiyah jiwa secara Islami...
moga tertunduk nafsu dalam diri...

Insya-Allah...

Salam Ramadhan Kareem untuk semua.....(^_^)

Sunday, August 16

MENgApa SuKAR uNtuk mEMAhami???

Hati ini...sentiasa memerlukan sesuatu...sesuatu yang masih terasa kekosongannya..

tak siapa tahu..apa yang ada dalam hati yang satu ini....
segala-galanya sukar untuk ditafsirkan

tetapi mereka dengan mudah menafsir tanpa pengetahuan itu..

sedangkan diri ini juga tidak berapa mengetahui...

bagaimana pula mereka lebih mengetahui???

tetapi aku memahami...
mengapa mereka pula sukar untuk memahaminya???

satu yang pasti Allah sangat menyayangiku...

kerna Dia memberikan ujian ini sebagai tanda ingatanNya kepadaku...

syukran ya Allah...

Betapa aku cinta padaMu!!!

Biarlah air mata ini menitis di dunia tetapi tidak di akhirat sana...

InsyaAllah...

Saturday, August 8

DeNDaMKu paDa KAMAL...

Dendamku pada Kamal memang tidak akan pernah surut.Teringatku pada usrah yang lepas...aku bertanyakan pada mereka...

berapa tarikh hari ini ikut kalendar hijrah?

Masing-masing diam tanpa jawapan...lihat betapa besarnya kesan pengaruh si Kamal terhadap umat Islam sehingga ke hari ini.

Dialah muslim bersifat yahudi yang telah menjadi permulaan kepada kehancuran umat Islam...

Dia ialah Mastafa Kamal Ataturk yang diberi gelaran al-Ghazi (orang yang memerangi). Perkataan Ataturk bermakna bapa orang Turki. Artaturk ialah orang yang bertanggungjawab meruntuhkan Kerajaan Islam Turki pada tahun 1343H (1924M).
Dia dilahirkan pada tahun 1299H (1880M) di bandar Salonika, Greek yang ketika itu merupakan jajahan takluk Kerajaan Uthmaniyyah. Bapanya bernama Ali Reda Afandi, berkerja sebagai pengawal di jabatan Kastam. Ada yang mengatakan dia ialah bapa tiri Ataturk dan bukan bapa kandungnya.Ada juga yang mengatakan Ataturk oleh Guru matematiknya yang bernama Mustafa. Mustafa bertugas di sekolah Ataturk iaitu sebuah sekolah menengah tentera dan pada ketika itulah dia tertarik dengan kebolehan Ataturk dalam bidang matematik lalu mencadangkan nama Mustafa Kamal.

H.S. Armstrong, salah seorang pembantu Ataturk dalam bukunya yang berjudul al-Zi'bu al-Aghbar atau al-Hayah al- Khasah li taghiyyah telah menulis:
Sesungguhnya Ataturk adalah daripada keturunan Yahudi.Nenek moyangnya adalah Yahudi yang berpindah dari Sepanyol ke bandar Salonika.

Golongan Yahudi ini dinamakan dengan Yahudi Daunamah yang terdiri daripada 600 buah keluarga. Mereka mendakwa memeluk Islam pada tahun 1095H (1683M), tetapi masih menganut agama Yahudi secara senyap-senyap. Ini diakui sendiri oleh bekas Presiden Israel, Yitzak Zifi, dalam bukunya Daunamah terbitan tahun 1377H (1957M):
Ada kumpulan-kumpulan agama yang masih menganggap diri mereka sebahagian daripada Nabi Israel...... Antara mereka ada satu kumpulan iaitu kumpulan Daunamah yang Islam hanya pada zahir tetapi mengamalkan ajaran Yahudi secara senyap-senyap.


Ketika Mustafa kamal mencapai usia 12 tahun, dia memasuki Sekolah Tentera Salonika. Kemudian dia menyambung pelajaran di Akademi Tentera Monasitar pada tahun 1302H (1885M). Pada tahun 1322H (1905M), dia memasuki kolej tentera di Istanbul dan menamatkan latihan ketenteraannya pada tahun 1325H. (1907M). Kemudiannya, dia telah ditugaskan di Kem Tentera Batalion ketiga di Salonika.

Disini bermulanya usaha Ataturk dalam memusuhi Khalifah Uthmaniyyah dan agama islam. Dengan kedudukannya sebagai graduan kolej tentera,dia telah mengingatkan rakan-rakan pegawainya agar tidak tertipu dengan pemikiran dunia Islam.

Dia telah mengubah ucapan Assalaualakum kepada Marhaban Bikum (Selamat Datang). Tindakannya selanjutnya ialah menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan dan Kebebasan yang bertujuan untuk menghapuskan Kerajaan Uthmaniyyah yang menurutnya mengamalkan pemerintahan kuku besi,tetapi malangnya Pertubuhan Bersatu dan Maju yang ketika itu juga bergiat cerdas menentang pemerintahan Islam telah menjadi batu penghalang kepada pengerakan Ataturk ini.

Imej Mustafa Kamal menonjol selepas meletusnya Perang Dunia Pertama apabila dia dipilih sebagai panglima pasukan ke -19 di Sinaq Qal'ah. Pasukannya dapat mengalahkan tentera British sebanyak dua kali di Semenanjung Ghalibuli di Balkan Darnadil meskipun kekuatan tentera British mampu mengalahkan tentera Artaturk. Dengan kemenangan tersebut, Ataturk telah dinaikkan pangkat kapten dan kemudiannya jeneral pada tahun 1335H.(1916M).

Pada hakikatnya, kemenangan yang dicapai oleh Mustafa kamal adalah kemenangan yang disengajakan dirancangkan oleh tentera Inggeris supaya reputasi Ataturk dipandang tinggi oleh Kerajaan Uthmaniyyah. Ini kerana peperangan di antara tentera Uthmaniyyah dengan tentera bersekutu berlanjutan selama beberapa hari tanpa mana-mana pihak mencapai sebarang kemenangan sehingga menyebabkan kedua-dua belah pihak bertahan dikawasan masing-masing untuk beberapa bulan. Akhirnya pihak Inggeris secara mengejut tanpa disangka-sangka telah meninggalkan kawasan pantai Ghalibuli. Pada tahun 1337H (1918M), Ataturk telah mengetuai satu pasukan tentera di Palestin. Beliau telah menghentikan peperangan terhadap Inggeris, musuh Kerajaan Uthmaniyyah secara mengejut dan membenarkan Inggeris mara ke sebelah utara tanpa mendapat sebarang tentangan. Ketika itulah dia mengadu jatuh sakit dan telantar di di Kem Nablus. Tindakannya itu telah menimbulkan pelbagai spekualasi dan tanda tanya, lantas dia membawa pasukan tenteranya ke utara sehingga ke Damsyik. Di sana,dia telah mengeluarkan perintah supaya menghentikan tentangan terhadap Inggeris sekaligus membuka peluang kepada Inggeris untuk mara ke wilayah-wilayah Uthmaniyyah.

Selepas kekalahan Turki dan perisytiharan gencatan senjata, Inggeris meminta khalifah membubarkan Dewan Rakyat yang berkuasa menentukan kekuasaan khalifah. Selepas pembubaran itu, Inggeris mencetuskan pula huru hara dalam istana Kerajaan Uthmaniyyah sepanjang tempoh dua tahun 1337 - 1338H (1918-1919M) dan meminta khalifah menghentikan angkara yang sengaja mereka rancangkan itu. Mereka kemudian mencadangkan Mustafa Kamal untuk memikul tugas tersebut. Ini supaya Mustafa dapat menjadi orang yang berupaya memenuhi aspirasi rakyat dan satu-satunya pegawai tinggi tentera yang layak mendapat penghargaan daripada pihak tentera.

Kedudukan dan kehebatan Mustafa kamal kini kian terserlah di mata orang ramai, manakala reputasi institusi khalifah pula semakin menurun. Pada waktu yang sama beliau telah merealisasikan perancangan Pihak Bersekutu untuk menguasai wilayah-wilayah Kerajaan Uthmaniyyah.

Taktik yang digunakan oleh Inggeris untuk menjayakan rancangan tersebut ialah dengan membebaskan Greek daripada penguasaan Izmir dan ini terang-terang bercanggah dengan teks perjanjian yang telah dimenteraikan oleh Pihak Bersekutu. Semua ini berjalan dengan pantas sekali apabila tentera Greek melepaskan tembakan kepada orang islam Turki di jalan-jalan raya, memaksa mereka menaggalkan tarbus yang kemudian dipijak-pijak dengan kaki, menanggalkan purdah yang dipakai oleh wanita Muslim, membakar perkampungan Islam di Izmir dan menyembelih orang Islam tanpa belas kasihan.

Di tengah-tengah kegawatan tersebut, kapal Ainabuli telah berlabuh di perairan Izmir di tengah-tengah armada laut Inggeris dan Greek, lalu Ataturk menuju ke Izmir dan mengerah segala keupayaannya dan memperlihatkan modus operandi yang menyakinkan dalam menentang Greek.




Ataturk mengutus telegram kepada khalifah untuk menjelaskan keadaan yang genting ini. Akan tetapi kerajaan mendesak dia pulang untuk mengelakkan dia daripada terus menimbulkan huru-hara. Khalifah cuba memujuk Ataturk tetapi dia tetap enggan pulang malahan menghantarkan telegram kepada baginda, "Saya akan tinggal di anadul sehingga kemerdekaan dapat dicapai."

Ataturk mula melancarkan revolusi yang disokong sepenuhnya oleh Inggeris dan dia telah berjaya pada peringkat permulaan. Ini berlaku apabila gerakannya telah disertai oleh para pemimpin muda dan pemikir-pemikir yang meletakkan syarat agar tidak membabitkan khalifah.

Pertempuran di antara tentera Uthmaniyah dengan Greek telah berlanjutan selama satu setengah tahun. Semasa pertempuran sedang berlaku, Pihak Bersekutu telah mengumumkan bahawa mereka berkecuali. Sungguh menghairankan kerana senjata-senjata yang dibekalkan kepada Mustafa Kamal adalah dari Rusia hasil perancangan rapi pihak Inggeris di Busfor sekalipun Rusia memang memusuhi Kerajaan Uthmaniyyah.

Pada 23 Mac 1921M (1340H), tentera Greek mencetuskan kembali api peperangan. Pada bulan September tahun yang sama, pertempuran di antara kedua-dua belah pihak terhenti apabila Greek menarik keluar tenteranya dari Izmir. Dua hari selepas itu, tentera-tentera Uthmaniyyah mula memasuki Izmir tanpa menggunakan sebarang kekerasan.

Propaganda Barat telah membesar-besarkan kemenangan pimpinan Mustafa Kamal ini dan menyebarkannya dengan cepat ke negara-negara Islam. Orang islam telah tertipu dengan tindakan Mustafa yang berjaya memenuhi aspirasi mereka sehinggakan Ahmad Shauqi pernah memuji belaiu melalui sebuah qasidah yang mengumpamakan Ataturk seperti Khalid bin al-Walid.

Maha Besar Allah betapa kemenangan yang penuh keajaiban, Khalid Turki hidupkanlah kembali, Khalid Arab.


Malangnya impian mereka yang tertipu dengan tindakan Mustafa tidak tercapai kerana 3 Mac 1343H (1924M)., tersiar berita tentang pembubaran Kerajaan Khalifah. Khalifah dan kerabat diraja telah dihalau keluar dari negara Turki, manakala dua buah kementerian iaitu Kementerian Wakaf dan Kementerian Undang-undang Syari'ah telah dimansuhkan. Sekolah-sekolah agama telah ditukar menjadi sekolah-sekolah awam.
Musuh-musuh Islam melihat bahawa penghapusan Khilafah Islamiah bukanlah suatu perkara mudah. Ia hanya akan tercapai dengan cara menonjolkan seorang wira yang agung dan Mustafa merupakan orang yang digelar wira tersebut.

Pihak Inggeris telah melaksanakan rancangan ini bersama-sama Mustafa Kamal sendiri. Mereka juga telah membebaskan Greek dari Izmir dengan mendakwa Mustafa adalah pahlawan sebenar yang menjayakan kemenangan tersebut. Seluruh rakyat mula mempercayai perkara ini dan bagi Inggeris inilah masa yang paling sesuai untuk memasukkan jarumnya bagi menghancurkan Islam.

Sungguh menghairankan, cara ini masih tetap digunakan oleh musuh-musuh Islam untuk menlancarkan serangan terhadap islam sehingga hari ini.
Inggeris mengiktiraf kemerdekaan Turki dan mengundurkan tenteranya apabila Ataturk membubarkan pemerintahaan khalifah. Pernah seorang ahli Parlimen Inggeris menyoal Lord Carrizon (Menteri Luar British ketika itu) dalam Dewan Parlimen Britain tentang pengiktirafan kemerdekaan Turki. Lord Carrizon membalas, "Apa yang berlaku ialah Turki telah dikuasai tanpa sebarang tentangan kerana kita telah menguasai kekuatan spiritualnya iaitu Sistem khilafah Islam". Syeikhul Islam, Mustafa sabri selepas melarikan diri ke Mesir pernah berkata, Memang mudah sekali Inggeris menjadikan Mustafa Kamal sebagai wira pada saat mereka menekan Khalifah dan menggulingkan baginda.

Dalam episod ini terserlahlah kebolehan Ataturk pada pandangan orang islam. Ataturk adalah seorang lelaki yang tidak ada tolok bandingnya bagi Inggeris. Beliau telah meruntuhkan kesucian Islam (lebih-lebih lagi peradabannya) dalam masa satu hari sahaja sedangkan pihak Inggeris sendiri tidak mampu untuk melakukannya walaupun setahun.
Apabila Inggeris berasa yakin dengan keupayaan dan kekuasaan Ataturk, mereka melantiknya menjadi ketua kerajaan boneka tersebut dan sesudah itu mereka pun ke luar dari negara kami."

Sesungguhnya pembubaran Sistem Khilafah Islamiah merupakan titik tolak dalam urutan strategi yang didokong oleh Ataturk demi untuk memisahkan agama Islam daripada sistem pemerintahan di Turki dan meminggirkan Islam daripada aspek kehidupan.

Ataturk melarang pakaian-pakaian Islam sebaliknya mewajibkan pemakaian fesyen-fesyen Barat. Dala tempoh beberapa tahun sahaja, beliau telah berjaya menghapuskan perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidil-adha serta melarang orang islam mengerjakan Ibadah Haji.

Dia turut menutup beberapa buah masjid , umpamanya, mengubah Masjid Besar Aya Sofea menjadi sebuah gereja dan selepas itu mendikan sebuah gedung.
Dalam urusan munakahat, dia melarang poligami dan membenarkan perkahwinan wanita Islam dengan bukan Islam. Dia membatalkan cuti hari Jumaat, melarangkan azan dalam Bahasa Arab dengan menukarkannya kepada Bahasa Turki.
Disamping itu, dia turut menghapuskan penggunaan huruf-huruf Arab dalam penulisan dan menukarkannya kepada huruf Latin.

Tindakan yang dilakukan oleh Ataturk ini nyata sekali telah memisahkan budaya Turki daripada akar umbi agama Islam dan menghapuskan satu peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Turki iaitu agama Islam sebagi agama rasmi negara Turki. Ataturk berusaha dan berkerja keras untuk menghapuskan para penentangnya.Dia membakar akhbar-akhbar, menangkap ketua-ketua pengarang akhbar dan juga mengawasi para ulama.

Ataturk juga telah mengasaskan Parti rakyat Republikan pada tahun 1342H (1923M) dan menjadikan presidentnya sehinggalah dia meninggal dunia pada tahun 1357H (1938M).Ataturk hidup tanpa isteri dan anak-anak. Isterinya bernama latifah hanim hanya mampu tinggal bersamanya selama setahun sahaja kerana tidak tahan denagn kefasikan Ataturk. Kediamannya dipenuhi dengan segala macam kemungkaran daripada arak sehinggalah wanita. Ketika Ataturk terlantar menunggu saat kematiannya, dia begitu takut jika tidak ada orang yang dapat menggantikannya dan mampu meneruskan apa yang telah dilakukannya sebelum ini. Lalu beliau memanggil Duta Britain di Turki,Bercy Lorren ke kediamannya di Istanbul meminta duta tersebut menggantikannya sebagai presiden. Ataturk mempunyai kuasa untuk memilih pengganti sebelum beliau mati, tetapi duta tersebut menolak permintaan Ataturk.

Mustafa Kamal dikebumikan dalam keranda timah setelah disembahyangkan di istana presiden yang dihadiri oleh beberapa orang pemimpin kanannya yang saling bercanggah pendapat sama ada patut atau tidak dia disembahyangkan. Jenazahnya kemudian di bawa ke Ankara dalam upacara rasmi. Jawatan presiden kemudiannya disandang oleh rakan Ataturk, Esmat Enunu pada tahun 1357H (1937M).

Dipetik dari ENSIKLOPEDIA ISLAM SAFIR

Friday, August 7

Ya ALLAH...KuatKaNLAH DiRi InI...

Sesudah menunaikan solat subuh...

argh..kepalaku terasa sangat berat..Ya Allah..apekah demam ini bakal menyerang semula?
Masuk hari ni genap seminggu aku berada dalam keadaan yang tidak membenarkan aku melakukan kerja2 yang berat..

Ya Ghaffar...
jika ini telah ditetapkan bagiku untuk meng'kifarah'kn dosa-dosa yg telah lalu..maka aku terima ya Allah..

jika ini juga merupakan nikmat bagiku agar aku sentiasa mengingati diriMu...maka syukurku panjatkan untukMu ya Allah..

jika ini merupakan salah satu ujianMu untuk Sya'ban ini..maka aku akan tempuhinya dengan sabar ya Allah..

cuma satu kumohon...ya Rabb,kuatkanlah diriku yang lemah ini..pinjamkanlah aku dengan sedikit kekuatanMu..sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang maha kuat..ya qawiyyun...

"dan kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa dan buah-buahan.dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar" - al-Baqarah,155-


"..........ketahuilah bahawa semua kekuatan itu milik Allah." - an-Nisa',139-




Mama...
bukan niatku untuk membuat dirimu dilanda seribu kerisauan sepanjang hari ni...

Sahabat-sahabat conferenceku..
afwan kerna tak dapat memberi untuk pagi ini..insyaAllah jika diberi keizinan Allah kelas bahasa Arab tu kan tetap kita adakan...kita merancang dan Allah juga merancang..tetapi perancangan Allah tulah yang terbaik!

Wednesday, August 5

TaHaJUD ciNTaku...

Ahad lepas,demam "H1N1"ku terasa mulai kebah.Alhamdulillah...bersyukur atas nikmat sihat yang bakal dikembalikan semula oleh Penciptaku kepada diri yang serba dhaif ini.Sewaktu aku keluar bersarapan bersama keluarga tercinta,aku sempat mendail alaq untuk memaklumkan kepadanya tentang pembatalan rancangan aku untuk turut serta outing ke bandar pada hari itu.Namun,seperti biasa alaq berjaya memujuk aku untuk turut serta bersama dia dan siti ke mahkota parade.

Walaupun badan terasa agak lemah,namun aku gagahkan diri untuk menyertai mereka bermain bowling...Allah telah meminjamkan sedikit kekuatan kepada diriku untuk terus bertahan sepanjang hari kami outing...Setiap kejadian pasti ada hikmah disebaliknya... Outing kami pada hari itu sememangnya tidak sia-sia.Seusai solat zohor di surau kompleks tersebut,perjalanan kami mengarah ke Kedai Buku Thai Kuang.MasyaAllah..di sana kami telah menemukan sesuatu yang sangat berharga..mutiara kehidupan..kami rambang mata untuk memilih buku para sahabat mana untuk dibeli memandangkan duit yang dibawa pada hari itu tidak mengizinkan kami untuk membeli kesemua buku yang berkenan di hati.Aku berhajat untuk membeli dua buah buku.Salah sebuah buku yang menjadi pilihanku berkisar tentang kehidupan sahabat Ali bin Abi Talib karya Abdul Latip Talib.Aku menapak ke bahagian novel untuk mengambil sebuah lagi buku yang tadi telah berjaya menarik hati ini untuk membacanya.Siti dan Alaq telah lama tenggelam dalam ketaksuban memilih buku-buku para sahabat.Manakan taknya,kebanyakan buku para sahabat yang ada di situ tak pernah kami baca lagi.Antaranya Abu Bakar as-siddiq, Umar al-khattab,Uthman affan,Ali bin abi talib,Khalid al-wali,Bilal bin Rabah,Ikramah dan beberapa lagi tokoh Islam terkemuka.

Sebaik tiba di destinasi yang dituju,aku terus mencapai novel karya Muhammad El-Natsir yang bertajuk TAHAJUD CINTA.Buku itu telah menjadi pilihanku beberapa jam sebelum kedatangan alaq.Ketika itu mataku ligat mencari karya-karya Ustaz Hasrizal dan penulis Best-seller Indonesia,Habiburrahman el-Shirazy.Tetapi malangnya kesemua karya kedua-dua penulis kegemaranku yang ada di situ telah aku baca.Aku terus memblek novel-novel yang baru di pasaran itu.Hatiku mengeluh kecil apabila kebanyakan novel tersebut tak menepati citarasa pembacaanku.Tiba-tiba hatiku terpandang sebuah novel.Tercatat di kulitnya 'NOVEL KEAGAMAAN'."Hmm...looks interesting!".Sebelum sempat aku mencapai noevel tersebut,Cik Siti datang menghampiri dan...."Tahajjud Cinta!!!",dia berteriak dan kemudian tergelak.PELIK!

"Hang dah bace ke buku ni?"...dalam sisa gelaknya,dia menjawab,"Belum lagi.Tapi de seorang ikhwah ni dah bace".Oh...no wonder la dia gelak.Lelaki pun ada yang baca novel ni.Menarik...Aku mengambil salah satu novel "Tahajjud Cinta" yang masih kemas berbalut dan menghayati sinopsisnya seketika.

.......TAHAJJUD.....



Sehari aku berhibernate atas arahan mama tercinta...dari pagi sampai malam..tiada gangguan luar yang akan aku terima.Semuanya gara-gara aku keluar semalam...huhuhu..aku tidak berkesempatan untuk menyertai conference pada malam tu yang diadakan akhawat sejati..panggilan telefon dan mesej dibiarkan sepi tanpa jawapan...Alhamdulillah,selepas hibernate sehari tu,demam aku terus hilang.Aku juga mengambil kesempatan waktu hibernateku untuk menghabiskan bacaan kedua-dua buah buku yang telah aku beli.Subhanallah..terlalu banyak ilmu yang dapat aku timba daripada novel "Tahajud Cinta" dan buku "Ali bin Abi Talib".Buku kisah sahabat tu membuatkan air mataku mengalir rindu kepada seorang kekasih, MUHAMMAD,utusan terakhir....kekasihku sepanjang hayat.Buku itu membuatkan aku rasa sangat dekat dengan insan agung pilihan Allah itu.Kehidupan Saidina Ali yang semenjak kecil bersama Rasulullah kadang-kala membuatkan aku cemburu untuk berada di samping baginda juga.Namun hatiku berbunga riang tatkala teringat sebuah kisah yang dikirimkan kepadaku melalui sms...


Pernah satu ketika sedang Rasulullah berkumpul di dalam satu majlis bersama para sahabat,tiba-tiba bergenang air mata baginda S.A.W.Para sahabat gelisah melihat sesuatu yang tak mereka senangi di wajah Rasulullah.Bila ditanyakan Abu Bakar,baginda mengatakan bahawa baginda terlalu merindui umatnya yang disebut ikhwannya.Para sahabat merasa iri hati hinggakan Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanyakan Rasulullah S.A.W.,"Bukankah kami ini ikhwanmu?",Rasulullah menjawab,"Tidak,kamu semua adalah sahabatku...ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihatku tapi mereka beriman dan sangat mencintaiku...aku sangat rindu untuk bertemu mereka..."


Adakah aku antara ikhwan yang drindui itu???
Adakah aku antara mata rantai perjuangan baginda???
Adakah aku benar-benar berjuang di atas jalan Rasulullah???
tapi sunnah baginda tak semua yang aku amalkan....
Apakah sebenarnya sikap aku terhadap kekasih Allah itu???
aku mengakui baginda kekasihku tapi...

Novel "Tahajud Cinta" pula mengingatkan aku tentang kekasih keduaku,Sultan Muhammad al-Fateh.Tambahan pula,pendukung utama novel tersebut bernama Fatih.Fatih dalam "Tahajud Cinta" menjadikan tahajud sebagai satu kemestian dalam hidupnya.Dia dapat mengharungi dugaan yang datang menimpa diri dengan sangat tabah berkta tahajudnya saban hari.Al-FATEH yang kukenali juga seorang pemuda yang tak pernah meninggalkan tahajud semenjak kecil.Walaupun dia seorang yang sangat nakal sewaktu kecil, namun kerana satu sebatan rotan dari sang murabbi menjadikan dia seorang yang berdisiplin dan pada akhirnya dia menjadi seorang sultan yang sangat hebat.Memimpin sebuah negara yang hebat dengan rakyat dan tentera yang hebat.Peribadi mulia Sultan Muhammad al-Fateh yang terbentuk daripada cara hidupnya yang mengutamakan solat dalam kehidupan.Dialah insan yang disebut Rasulullah yang bakal menakluk Kota Constantinopole.Tokoh Islam ini juga menjadikan tahajud sebagai satu kemestian semenjak dia kecil.

Kedua-dua kekasihku menjadikan tahajud sebagai satu kewajiban dalam kehidupan.Bagaimana pula dengan diriku??? Mampukah aku meraih kasih kekasihku dan kasih Penciptaku tanpa kewajipan tahajud itu??? Susahkah bagi diriku untuk bangun pada setiap malam hari memohon cintaNya??? Mampukah aku untuk melawan nafsu yang ada dalam diri untuk menggagahkan diri berteleku di atas sejadah cintaNya??? Tidakkah aku rasa tenang apabila berdua-duaan denganNya???

Kelebihan tahajud sangat banyak.Aku sedar itu...Ketika tahajud,nafsu dapat ditundukkan.Kerana ketika awal penciptaan nafsu dulu,nafsu sangat degil sehinggalah ia menjadi lemah apabila Allah meletakkan ia terlalu lama di tempat yang tiada makanan dan tempat yang terlalu gelap.Manusia selalu kalah dengan nafsu sendiri terutama apabila didorong oleh syaitan-syaitan jahat yang berada di sekeliling.Pada waktu gelap malam hari inilah,nafsu akan menjadi lemah.Kita akan tunduk pada Pencipta kita dengan sepenuh rasa kehambaan kerana ketika itulah komunikasi kita dengan Allah terasa sangat dekat.Sehinggakan dapat terasa belaian rahmat dan kasih-sayangNya mengusap sanubari iman.

InsyaAllah..sempena nisfu sya'ban ini,aku bermohon agar aku dikuatkan Allah untuk menjadikan tahajud itu juga sebagai satu kewajipan pada diri.Itulah mukadimah azam untuk buku amalanku yang bakal dibuka Maghrib ini.Ya Allah,hambaMu yang lemah ini bermohon.....