Sunday, August 23

RamADHAn iS COmINg...sYAItAN is LEaviNg..



Alhamdulillah...akhirnya aku berkesempatan juga untuk membuat post mengenai bulan Ramadhan yang mulia ini setelah melalui saat-saat genting di KMB...

Ramadhan datang lagi....aku telah disampaikan kepadanya...Alhamdulillah!

Pada malam satu Ramadhan yang lepas...banyak mesej-mesej comey yang menjengah inbox hpku...simple yet meaningful!

"Jadikan RAMADHAN sebagai UNIVERSITI yang mengajar
kuliah-kuliah IBADAH....
tutorial-tutorial IMAN....
assignment-assignment TAQWA...
dan amali-amali AGAMA....

moga kita memperoleh IJAZAH KEREDHAANNya..."



"Here is Ramadhan Secret Recipe....
A glass of care...
A plate of love
A spoon of peace
A fork of truth
A bowl of duaas
Then
Mix with spices of Quran
Enjoy this meal..."

and yang paling comey adalah mesej pertama yang aku dapat sempena Ramadhan ni....

"Salam..my name is Shaaban,I am advising you that my neighbour Ramadhan will be visiting you soon with his wife,REZK and two children SAHUR and IFTAAR.They will be accompanied by three grandchildren RAHMAT,BARAKAT and TOUBA.They will leave after thirty days by EID AIRLINES.Treasure them and you will be blessed...."

Terlalu banyak kebaikan dan kelebihan dalam bulan ini...
Sama-samalah kita terus bermujahadah untuk Ramadhan ini...
kerana syaitan telah dibelenggu saat ini...
hanya tinggal nafsu memimpin diri...
jangan biarkan tarbiyah syaitan yang sebelum ini..
menguasai diri yang lemah ini...

maka ambillah kesempatan ini...
untuk mentarbiyah jiwa secara Islami...
moga tertunduk nafsu dalam diri...

Insya-Allah...

Salam Ramadhan Kareem untuk semua.....(^_^)

22 comments:

liyana said...

selamat berpuasa... :))

al-ikhsan said...

salam ramadan kareem buatmu jua =)

dalam kita ditarbiyyah secara direct oleh Allah, ada perlunya semangat yang kental untuk menghadapi saat-saat sukar.

mujahadah melawan nafsu itu amat sukar sekali. tapi muga KITA sentiasa kuat kerana bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. ho3

muga termaktub janji Ilahi buat kita semua;

"wa lal akhirotu khairul laka minal ulaa"

(dhuha 93:4)


chaiyok2~!^^

Aisyah Ismail =) said...

salam'alayk...

saat2 genting? heee apakah??

apa khabar iman? insyaAllah.. moga ramadhan ini mendekatkan kte lagi dekat denganNya..

take care sis!~

Ada said...

sape yg bg mesej pertama tu??hik2...

salam ramadhan kareem ya ukht..

rindu kamu!

muhamad nazri said...

macam sedap je resepi tu
ramadhan kareem...
ayuh berjihad!!!

...zUlaIkHA... said...

To Aisyah Ismail...

Ye la sis...jika dirimu melalui HARI-HARI yang genting..maka diri ini pula melalui SAAT-SAAT yang genting..heheh...

Iman manusia adakala naik adakala turun...

saye adalah manusia..

maka iman saye pun de naik n turun gak..he3(^_^)

salam Ramadhan buat dirimu...

...zUlaIkHA... said...

To muhamad nazri..

mang la sedap resepi tu...

Secret Recipe..mahal kowt harganya..

begitulah juga ngan mujahadah kita itu untuk membeli syurgaNya...(Thaha,111)

...zUlaIkHA... said...

to liyana...

Ramadhan kareem buatmu dan keluarga di sana juga...(^_^)

...zUlaIkHA... said...

to Ada...

yang bagi mesej pertama tu...

hai...npe nak taw ni???

curious2...(*_*)

...zUlaIkHA... said...

to al-ikhsan....

InsyaAllah...

jihad yang paling besar adalah melawan nafsu dan jihad yang paling tinggi adalah syahid di jalanNya...

mampukah kita menggapai kedua-dua jihad itu?

wallahua'lam...kita hanya mampu berharap dan memohon kepadaNya..(^_^)

"Dan mohonlah kepada Ku,nescaya Aku akan perkenankannya..."

Yard said...

salam ramadhan & ziarah..
zulaikha mane plak nie..
mcm kmb-ians.. wat eva..
i link urs ya..

sesungguhnya nafsu makanku dijinakkan dalam bulan nie.. hu2

fieqa said...

salam ramadhan juge buat cik ira aka zulaikha!..=)

moge sama2 berusha pertingkatkan amal.insyaAllah..

Harithmkt90 said...

Salam ziarah..Selamat Menyambut Ramadan "famous ornament".May Allah bless u.

Yard said...

salam ramadhan..
pose penuh ye..=)

...zUlaIkHA... said...

To fieqa...

InsyaAllah..semoga dpt bertemu untuk next daurah..(^_^)

...zUlaIkHA... said...

To Yard...

InsyaAllah jika Allah mengizinkan untuk berpuasa penuh Ramadhan ni...
hanya mampu berdoa dan berharap moga mendapat malam seribu keberkatan,lailatul Qadr..(^_^)

...zUlaIkHA... said...

to Harithmkt90...

InsyaAllah...

May Allah bless all of us with the touch of His Ramadhan...(^_^)

Anonymous said...

Benarkah syaitan di bulan ramadhan tiada?
sila baca ini http://bin-sahak.blogspot.com/2008/08/maksud-syaitan-dirantai-dan-dibelenggu.html

terima kasih

Akmal Hayat said...

ak dpt msg ptama yg tu gak..
ntah dari spe..huhu

Innallahu Akram..

...zUlaIkHA... said...

To Akmal Hayat..

sye dpt tu dr ex-kisasian dlu..

To Anonymous..

thankz for da info..(^_^)

alaq ashiqin said...

salam..rasenyer...surah at taubah la awak..bukan Thaha..At -taubah;111

...zUlaIkHA... said...

to alaq ashiqin..

bukan rasenyer..mang pun...

surah at-taubah,111