Sunday, October 9

Part 3

9 Oktober 2011

Susah kan nak menyeru orang ke arah kebaikan yakni berdakwah kepada mereka? Tak ramai yang boleh galas tugasan seorang daie dan khalifah, dalam masa yang sama mengetepikan kepentingan diri sendiri.Mengetepikan nafsu dan kehendak diri sendiri untuk kepentingan yang lain.Bak kata pepatah Melayu, "Rambut je sama hitam, tapi hati lain-lain". So nak mengikut kehendak yang lain dengan kepelbagaian kerenah,ragam dan kehendak, satu cabaran besar yang lain pulak.Berlapang dada adalah satu perkara yang wajib. Jika tiada, rosaklah hati yang menurut. Susah kot. Fitrah manusia memang banyak kehendak. Nak makan ni lah..nak pakai baju yang tu lah...tak nak yang biru...nak yang hitam...tak nak yang putih..nak yang kuning..memang perlu ikut kehendak mereka ke??? 
(Skema jawapan : Nampak gaya macam perlu)

Sedih...sedih sangat rasa hati ini..
Sebelum memulakan slot tafsir A'basa sejurus selepas mengendalikan usrah bersama sahabat-sahabat yang lain...Allah telah mengujiku dengan satu ujian emosi yang sangat besar ku rasakan...mengambil masa seketika supaya tidak emosi yang mengawal diri tatkala memberi sebentar lagi..
Mahu ku tangisi kesilapan dan kekhilafan diri yang gagal untuk membawa sahabatku sama-sama berjuang atas jalan ini. Silapku yang tidak memperbaiki diri sendiri sebagai seorang murabbi dan mutarabbi. Memang aku belum lagi layak menjadi model muslim yang terbaik untuk diikuti. Mungkinkah jua silapku atas kurangnya DF ku pada mereka. Atau mungkin kurangnya kemantapan pengisian yang diberikan membuatkan mereka jauh daripada jalan ini. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.


Sigh...


IT'S A WAKE-UP CALL!!!!



COME ON GIRL!!!
YOU GOT A LOT OF THINGS TO DO!!!!
THERE ARE TO MANY DUTIESSSSSSSSSSS FOR YOU!!!
Duty as a MUSLIM
Duty as a DAUGHTER
Duty as a SISTER
Duty as a MURABBI
Duty as a MUTARABBI
Duty as a STUDENT
Duty as a SAHABAT
Duty as a HOUSEMATE
and also...
Duty as a LEADER.
Hey there..do you still wanna be in your comfort sleeping zone????
Allah is waiting...
Rasulullah is waiting...
Your parents are waiting...
Your sisters are waiting...
Your murabbi is waiting...
Your mutarabbi's are waiting..
Your lecturers are waiting...
Your sahabat's are waiting..
Your housemates are waiting...
Your followers are waiting...

Whoa!!!There are countless people who are waiting for you dear...
Please dear...please wake up...
Do you love them? Do you?

Of course, I do!!!



Dan berapa banyak nabi yang berperang didampingi sejumlah besar dari pengikutnya yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpanya di jalan Allah, tidak patah semangat dan tidak pula menyerah. Sungguh Allah mencintai orang-orang yang sabar. -ali-Imran : 146-



to be continued...

2 comments:

AKU said...

suka...terima kasih..mari sama-sama melawan hawa nafsu!!!salah satu muwasafat tarbiyah.. =) seyesly mari!!!engatkan aku jika aku terlupa..

...zUlaIkHA... said...

hurmmm..

jom2!semangat!!!

kurangkan kontroversi tingkatkan prestasi...

tinggalkan yang lagha...
tingkatkan ibadah...

=)))

sayang AKU...