Tuesday, June 1

MODE : RECHARGING…

Alhamdulillah..segala pujian hanya untuk Allah,Rabb bagi seluruh alam. Segala kesyukuran aku panjatkan hanya untukMu ya Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.
Alhamdulillah…
Alhamdulillah…
Alhamdulillah…
Semalam aku telah keluar bersama sahabat yang telah di utusNya untuk me’recharge’ kembali iman dalam diri. Ketentuan Allah telah membawa kami ke Masjid Selat Melaka untuk bersama-sama menikmati panorama indah matahari terbenam ciptaanNya sambil bertadabbur serta bermuhasabah kembali. Dengan kehendakNya juga ayat yang menjadi pilihan kami pada petang itu ialah ayat 52-70, al-Hijr. Kami berdua tertarik dengan ayat 56 yang bermaksud :

“ Dia berkata : Tidak ada yang berputus asa dari rahmat Tuhannya kecuali orang yang sesat.”

Selepas menunaikan solat Maghrib dan solat sunat hajat untuk sahabat-sahabat di Gaza, kami memilih untuk duduk sebentar mendengarkan pengisian yang diadakan di masjid tersebut berkaitan tafsir a’li-Imran ayat 8-13. Hal berkaitan hidayah dan putus asa turut menjadi topik yang dibincangkan pada malam itu. Penyusunan Allah begitu rapi untuk tarbiyahku bersama sahabat yang kucintai pada hari semalam. Perancangan Allah untuk mentazkirkan kami kembali akan nikmat berukhuwah dan berada dalam halaqah cinta Ilahi.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui betapa gersangnya hati kami tatkala ini. Tiada lagi usrah di hujung minggu. Tiada lagi kedengaran suara naqibah menyampaikan ilmu. Tiada lagi hingar-bingar sahabat yang berlumba-lumba untuk menyatakan pendapat. Tiada lagi persoalan daripada adik-adik usrah dan teman-teman dengan muka ‘innocent’ mereka. Tiada lagi gelak tawa dan tangisan yang dapat kami kongsi. Tiada lagi semua itu untuk beberapa waktu ini.

Teman, aku ingin…
Teman tersayang,
Aku ingin kita seperti Abu Bakar as-Siddiq,
Persahabatan dijalin kerana al-Khaliq,
Harta dikorban bukan sedikit,
Cintakan kebenaran, sanggup bersakit.

Serta tawakal Ibrahim mulia,
Ketika meninggalkan insan tercinta,
Di bumi tandus tanpa bicara,
Meyakini Allah sebagai Penjaga.

Aku impikan antara kita seorang Umar,
Berdiri tatkala tunduknya manusia,
Bersuara tatkala diamnya mereka,
Menggerunkan musuh durjana.

Serta senyuman Syed al-Qutb,
Ketika berhadapan dengan tali maut,
Akidah mantap tidak terenggut,
Roh dakwahnya tidak surut.

Aku ingin kita seteguh Ibnu Zubbair,
Menahan panahan Hajjaj dengan rela,
Bersama si ibu tua,
Lantas syahid, rohnya ke syurga.

Marilah kita menyemai benih Hassan al-Banna,
Fikrahnya jernih, menggegar dunia,
Merelakan tubuhnya dimamah peluru,
Demi menegakkan kalam Allah dan Rasul.

Aku cintakan pemuda Ghiffari,
Menentang kezaliman walaupun diancam,
Mogakan lahir lagi di abad ini,
Jiwa jitu pemuda yang tak pernah suram.

Aku ingin kita sepemaaf Yusuf,
Tetap mencinta saudaranya,
Walaupun dihumban ke perigi tua,
Terpisah dari ayahanda bertahun lamanya.

Aku ingin pusara kita harum mewangi,
Bagai harumya pusara Masyitah,
Semerbak kasturi.

Aku ingin persahabatan indah ini,
Bisa menjadi syafaat,
Di Mahkamah Mahsyar nanti.


Puisi ini dipetik daripada novel Tautan Hati karangan novelis muslimat yang mempunyai fikrah hebat, Fatimah Syarha Mohd. Noordin. Pada awalnya agak liat juga untuk aku menghabiskan pembacaan novel ini kerana minatku terhadap novel sudah luntur, namun memikirkan keikhlasan hati pemilik novel ini yang tulus meminjamkannya kepadaku, akhirnya berjaya juga aku menghabiskan pembacaan novel itu. Alhamdulillah. Banyak perkara yang aku pelajari daripada novel ini. Antaranya bait-bait puisi di atas yang mengajarku betapa mahalnya sebuah ikatan ukhuwah fillah.

Sahabat…mahu saja aku laungkan : “ AKU RINDUKAN KALIAN!!!”. Namun jeritan itu hanya mampu terlahir dalam batinku sahaja. Tidak mampu aku zahirkan kerana kutahu bahawa inilah masanya untuk kita diuji. Dan aku bersyukur kerana Allah telah menempatkan seorang sahabat yang sangat setia untukku di bumi Melaka ini walaupun hakikatnya kami minoriti sahaja untuk kabilah ini.

Sahabat…kelapangan masa cuti ini mungkin telah menghanyutkan segelintir daripada kita. Jangan biarkan dirimu terus hanyut sahabatku. Jangan biarkan nafsu dan syaitan bermaharajalela dalam diri kita sekaligus menjunamkan graf keimananmu. Sudah tentu kita tidak mahu memberikan kemenangan kepada musuh Allah itu, bukan? Atau kita lebih memilih keriangan tawa syaitan durjana itu tatkala hasutan mereka berjaya memperdayakan kita? Maka sahabatku, marilah kita berusaha perbuat sesuatu agar hidayah Allah itu akan terus kekal bersama kita. Pilihan di tangan kita untuk memilih sama ada hendak menjadi muharrik, mutaharrik, syibhul mayyit atau mayyit.

“Ya Tuhan kami, janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisiMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi (al-Wahhab).” -ayat 8, surah a’li-Imran-

Sahabat…maaf jika bahasaku agak kasar disini.Namun hasrat hatiku ingin sekali mengingatkan diriku serta kalian, “Jangan perasan diri baik!”.Siapa kita untuk menghitung kebaikan yang telah kita lakukan? Confirm sangat ke segala amal kebaikan kita tu diterima Allah? Sure ke taubat yang kita lakukan tu adalah sebenar-benar taubat yang Allah inginkan? Jangan bajet baik la selagi mana kita tak dipertontonkan lagi dengan tayangan hidup kita sejak dilahirkan sehingga saat kematian dan selagi mana kita tak diberikan lagi buku catatan amalan kita. Oleh itu sahabatku, sekali lagi aku mengingatkan kepada diri-diri yang sering lupa…terutama diri ini sendiri...

TIPS ‘INGAT DUA,LUPA DUA’…

INGAT DUA:
1. INGAT KEBAIKAN YANG ORANG LAIN BUAT PADA KITA.
2. INGAT KEJAHATAN YANG KITA BUAT PADA ORANG LAIN.

LUPA DUA :
1. LUPA KEBAIKAN YANG KITA BUAT PADA ORANG LAIN.
2. LUPA KEJAHATAN YANG ORANG LAIN BUAT PADA KITA.

InsyaAllah mudah-mudahan tips ini akan mengingatkan diri kita untuk membuat lebih banyak kebaikan dan mengurangkan kejahatan serta membina diri kita untuk menjadi seorang pemaaf.
Sayang semua….(^_^)


Pemandangan malam di hadapan taman Masjid Selat Melaka...

11 comments:

~AiSyA HuMaiRa~ said...

salam sayang~

syukran.... terasa kosong!
terima kasih atas peringatan ini....

semoga terus kuat!

...zUlaIkHA... said...

to aisya humaira...

sangat terasa...

yea..semoga kita sama2 terus kuat!!!

geng anak2 rimau comel kuat ye!!!(^_^)

~AiSyA HuMaiRa~ said...

anak rimau?? kenapa terasa mcm dh tua je...

...zUlaIkHA... said...

owh..bukan tua la..nampaknyer anak rimau dah makin membesar..

btw ari tu ber'ym' ngn ustaz n dia sampaikan salam untuk geng anak rimau..ustaz nampaknyer lebih mengutamakan pengisian untuk geng anak rimau during diz oliday..(^_^)

Anonymous said...

Azi...jzkk on that choice of you to masjid selat....
Alhamdulillah, sebuah hadiah yg bermakna dari Allah...
He's just too kind...
(ps:maaf sy terdelete comment awk bfr bace,please do comment again...sedey...T_T)

...zUlaIkHA... said...

salam to anonymous...

Allah yang telah memegang ubun saya untuk memilih Masjid Selat sebagai destinasi kita pada petang itu...
terima kasih Allah!!!(^_^)

Atikah Nur Dzulkhefli said...

aziani!!!bile nak bertandang umah sayeee...???

Amin Rox said...

Sebut pasal gaza: Kecaman Secara habis-habisan terhadap Yahudi Laknatullah!

Yahudi is the Real Terrorsist! Sebar2kan! Shift this pragadigm! hampeh punyer yahudi! [Sori sgt emo]

Ayuh selalukan qunut nazilah untuk mgsa tahanan yahudi.

Anyway, semoga tarbiyah terus dikekalkan. ^_^

...zUlaIkHA... said...

to atikah nur..

insyaAllah jika berkesempatan...
nnt bila de program,free ur time k?(^_^)

to amin rox..

saye faham perasaan tu..siapa je yg xemosi apabila niat kita ingin menghulurkan bantuan tidak kesampaian gara-gara Israel laknatullah itu...

AKU said...

hye..im the new comer again..hehe
yeaa..i love this post too..
feel a litle loner recently..huhu

...zUlaIkHA... said...

to aku,

you won't be alone..
as Allah is always near..(^_^)