Saturday, February 13

Petua Awet Muda...

Pulang dari KMB..singgah di RnR Seremban...selepas menikmati makan malam..berjalan-jalan di kedai FAMA berdekatan...ditegur oleh seorang remaja perempuan...
"Eh,awak dah boleh memandu ke?"
...pelik...
"Owh,maaf...saya nampak kunci kereta yang awak pegang tu."
...owh..begitu...aku tersenyum...
"saya ingatkan awak masih bersekolah lagi"
...semakin lebar tersenyum...
"X la..umur saya dah 20..dah de lesen dah pun.."
"Owh..ingatkan tadi Form 3."
"Ya Allah..muda sangat tu. Awak?"
" Saya Form 5..tahun ni SPM"
"Owh..adik la ni yea.."
...kami berkenalan seketika..tiba masa berpisah..kata-kata semangat diberikan dan doa dipinta...

......................abaikan..........................

Kisah di atas mengingatkan aku kepada Mak Jah,seorang cleaner di Masjid KLIA. Sempat kami berkenalan pada seminggu yang lepas ketika Simposium Nuqaba' Junior. Pada waktu tu kami(Aida,Athirah dan saya) sedang menunggu air yang dijerang dan Mak Jah pula sedang melakukan kerja hariannya. Biiznillah berlakulah satu perbualan antara kami. Perbualan yang banyak manfaat dan pengajaran. Bermula daripada petua awet muda yang diberikannya...

"Selepas solat..baca al-Fatihah dan kemudian sapu ke seluruh badan...jangan lupa minum air putih banyak-banyak...penting tu..."

Selepas dia perasan yang kami ni asyik dok mendengar ceramahnya..dia pun suruh kami beri komen...

Selepas itu...

Pesannya : "Simpan duit..jangan bazir-bazir...untuk masa depan jugak nanti..menabung daripada sekarang...."
Respon kami : "Betul tu Mak Jah...kalau tak de duit,x kemana..tapi kalau terlalu mencari duit sangat xbley jugak..apa-apapun Allah tu yang bagi rezeki pada kita..mintalah padaNya"
-Dia bersetuju-

Pesannya : "Jangan bercinta waktu masih belajar ni...cinta tu tak ke mana pun..nak berkawan kena bertempat.."
Respon kami : " Kami mang tak layan cinta-cinta ni Mak Jah..kawan dengan lelaki pun bila bekerja saje...cinta lepas kahwin lagi best"
-Dia tersenyum lebar (berpuas hati)-

Pesannya lagi : "Hidup ni perlu jujur..baru orang lain percaya pada kita..jangan sekali-kali tipu..nanti hidup tak berkat..."
Respon kami : "Betul tu Mak Jah..kejujuran tu sangat penting dalam hidup ini..insyaAllah berkat hidup kan.."
-Dia gelak je mendengar respon kami-

Dia mengakhiri perbualan kami dengan laungan "Malaysia Boleh"...tapi kami betulkan dengan laungan "Islam Boleh"...dia hanya tergelak...kami sempat merakamkan detik indah itu..

Mak Jah..seorang wanita berumur 57 tahun..masih lagi kuat melakukan kerja-kerja yang banyak menggunakan kekuatan otot...masih lagi ramah bermesra dan berbual..

Mak Jah..seorang Muslim yang menyedari tentang hakikat hidupnya sebagai seorang hamba Allah...seorang Muslim yang melakukan kerja dengan ikhlas sambil lidahnya lancar mengalunkan zikrullah..walaupun dirinya hanya seorang cleaner..tapi dia tetap mensyukuri segala nikmat yang Allah kurniakan padanya...kerana dia menyedari hakikat seorang MUSLIM...

Dan satu yang paling aku kagumi tentang wanita yang kelihatan muda itu...iaitu matlamat hidupnya...

"MENUJU REDHA ILLAHI"

Aida sempat mendapatkan aku sebelum dia menamatkan shiftnya pada petang itu..di akhir pertemuan kami..sewaktu bersalaman mengucup tangannya...dapat kulihat mutiara jernih mengalir di pipinya.."Owh..sungguh lembut hatimu Mak Jah."..insyaAllah kita akan berjumpa lagi...

18 comments:

Amin Rox said...

Wah! KAgum!

hoho, mana aci, dia tak pesan kat kami pun.. :(


Anyway, bagus benar pesanan dia dan ditambah affirmation kalian. Semoga terus dalam pendirian dan iman.

(lepas ni kena ikut petua awet muda la) hehe.

...zUlaIkHA... said...

to Amin Rox..

huhu..pesanan untuk wanita sahaja..

xde la..mungkin hg tak berkesempatan nak jumpe dye..

ikut la petua tu...tambahan ayat 4,surah Yusuf...

insyaAllah kelihatan mudalah anda selalu...

selamat beramal~~~(^_^)

~AiSyA HuMaiRa~ said...

Assalamualaikum~

amin, nak pesan mcm ne, korg sibuk menyediakan makanan, kami sempat berbual2 dgn Mak Jah..hehe (jgn jeles)...

zulaikha, hebatnya tarbiyah Allah kan, sempat Dia bg kita peringatan dalam kita duk tgh wat keja...walaupun xdpt dgr pengisian dgn adek2...hehe... semoga kita dpt jdi seperti Mak Jah, inshaAllah~

~AiSyA HuMaiRa~ said...

penat dh la nak tulis komen, asyik xxberjaya je.. dh mls nk karang ayat dh... saya setuju je la apa pon yg ditulis..haha..

humbleServant said...

subhanallah
tak sangka di saat kami bersimposium

akak sempat berkenalan dgn Mak Jah
(form 3?? adik tuh saja tipu nak amek hati..hehe)

Akmal Hayat said...

btw..aku nampak situasi tu..huhuhuu..

...zUlaIkHA... said...

to Aisya Humaira...

tol tu..walaupun kita xpat dengar pengisian tu tapi Allah bagi kita pengisian hati tu dalam bentuk lain pula...subhanaAllah...

xpe amin..insyaAllah de rezki pat jumpa Mak Jah tu...

insyaAllah dapat jadi cam tu...
sungguh hebat perancangan Allah..

...zUlaIkHA... said...

to Aisya Humaira..

saya tahu...bukan ke kita dah sepakat ari tu???huhuh...

insyaAllah satu mase nanti, kalau de kekuatan tu Allah akan beri juga waktu...

"pengakuan berani"..(^_^)

...zUlaIkHA... said...

to humble servant...

Hebatkan Allah???sangat hebat...

perkenalan tu sangat terkesan d hati akak ni..

ttg gurl tu plak..wat pe dye nk amek hati akk?kitorang sempat bertukar nama n no hp lg...pasni akak rse nak tukar awak ngn dye la...aman sket idop akak...huhuh..

huhuh..xde la memen je..(^_^)~ no offence k?awak la adik akk yg paling comel...

...zUlaIkHA... said...

to akmal hayat...

hg pown nmpak ka?
hg nmpk yg mna?

huhu..nway..papepon kne berlapang dada dalam hal2 cam tu...(^_^)

tulip putih said...

hehe..comei je..
x prasan pulak mak jah y maner eh?..

thanks 4da sharing..
:)
tersentak jugak~

jom amalkan petua2 nie..hehe..=D
insyaAllah

...zUlaIkHA... said...

to tulip putih...

mak jah baru keje kat situ..dalam tiga @ sebulan rasenyer..
kita pown dah agak lame xwat program di sane...tu yg bru prasan..

jom...mari beramal~~~(^_^)

Layyinul Harir said...

salam..
hehe
time nk balik, tak sanggup nk tunjuk muka..sbb takot nmpk sngt mata berair n merah2!! (sakit mata jugak kot, terjangkit budak Nadia Najwa hehe)

...zUlaIkHA... said...

to layyinul harir..

mang pown..sedey sangat waktu tu...
pengalaman yang sangat bermakna ek?

sambil layan lagu maher zain..dengan kuasa Allah datanglah tarbiyah tu..walaupun before tu g main lari-lari tangkap gambar..

huhu..mengimbau kembali kenangan berharga tu..subhanAllah..

best sangat..walaupun tak dapat bersama dengan yang lain..(^_^)

Layyinul Harir said...

ha'a...

asal mesti lagu Maher Zain yg tuh eh?
haha
pape la mak cik yang dah tua!!!

rindu adek bradik KMB....

...zUlaIkHA... said...

to layyinul harir...

awak memang nak kena yea...

xpe..kita tunggu hari tua awak eh..(^_^)

saye faham mungkin awak sedang mengalami tekanan perasaan..ditinggalkan kesepian di KMB..huhu...

tunggu kami balik yea...sabaq na!

AKU said...

haha..such a tricky girl!! pandai ambil hati pengunjung ur blog.. buka cite pasal amet mude to attract people read ur post..well done!

btw..im the new comer..

...zUlaIkHA... said...

to aku,

yup,it's one of the strategies...
catchy title!(^_^)