Tuesday, April 10

Part 8..

Assalamualaikum wbt..

After such a long time, I was MIA (Missing In Action) in cyber world..huhu..for my beloved friends, after such a long searching for me, now , it's my come back!!! (^_^)

and.....I've got my FB activated again! Not for my own sake absolutely..it was because I felt so out-dated with the latest update in my circle of sahabat,family and especially to spy on my anak2 usrah n adik2 in the house...hehe-evil smiling-
Mark Zuckerberg has succeeded to create one medium for people expressing all sort of feelings and expressions and activities they have and allows people to communicate with each other so freeeeeeeeely...-sigh-


Okep..enough of that..

Without further delay....I just wanna share a story..real meaningful story..

Once upon a time...ade lah sepasang suami isteri ni tinggal di sebuah rumah dlm kawasan perumahan. Sehingga pada suatu hari, mereka mendapat sepasang jiran baru yg baru jer ber'BM..uhuk2..pada suatu pagi yg cerah, si ister mengintip dari tingkap rumah mereka akan jiran barunya yg sedang menyidai baju. Dilihatnya baju yg disidai itu sangatlah kotor dan seperti tidak basuh lagi..kata si isteri kepada si suami yg sedang khusyuk membaca surat khabar,"Abang,lihatlah jiran baru kita tu,x tahu basuh baju ke?baju yg disidai tu masih lagi kotor..ke mesin basuhnya rosak ke sabun yg dia guna tak berkesan seperti sabun Dynamo kita?"...Si suami hanya mendengarkn sahaja.Hari seterusnya si isteri masih lagi mengintip jiran baru mereka itu dan masih lagi melihat keadaan yg sama dan masih lagi mengadu kepada si suaminya itu. Sehinggalah hari ketiga,si isteri mengintai dan mendapati baju yg dibasuh oleh jiran baru mereka itu bersih dan tak seperti hari2 sebelumnya!!!!terkejut si isteri dan terus sahaja dia memberitahu suaminya itu, "Abang,jiran kita tu dah tahu basuh baju la..tak pun mesin basuh dia baru jek baik..tak pun dia dah bertukar ke sabun Dynamo macam kita kan?"..mendengarkan itu, si suami pun menjawab..."Hurmmm..tak la..abang yg baru lap cermin tingkap kita pagi tadi"....erkkkkk...

haa..dapat tak apa yg cuba nak disampaikan?

Cermin tingkap tu ibarat hati kita.Kita sebagai manusia ni punya satu sifat yg mana kita suka melihat dan mencari-cari kesalahan org lain.Masa kita banyak dihabiskan untuk mencari keburukan sahabat2 kita baik yg jauh mahupun yg dekat. Kita kurang masa pulak untuk menilai kesalahan diri sendiri. Selalu saja kita rasa orang lain salah dan diri kita jek betul. So ini berlaku adalah disebabkan hati kita seperti cermin tingkap yg belum di lap lagi tu. That is why kita asyik tengok org lain jer buruk and tak pernah nampak yg baik pada dia.

How to overcome this???
Senang saja...lap la tingkap hati kita tu supaya bersih berkilat tanpa sebarang kotoran!
Bila kita nampak kesalahan org lain actually ia akan mereflek kembali kesalahan diri kita sendiri. Kita yg buruk sebenarnya. Jangan terasa dengan statement ni yeaa..sebab itulah hakikatnya..
Maka balikkanlah hati dan diri kita kepada Allah. Sucikan hati kita drpd kotoran2 tu so dat tak de lah diri kita ni sibuk2 nak pikir keburukan org lain.

Bukan bermakna kita terpaksa meninggalkan tanggungjawab untuk menasihatkan sahabat kita tu yea..apa2 pun jika sesuatu perbuatan sahabat kita tu memang buruk, maka nasihatilah kerana Allah dan untuk kebaikan dirinya.Bukan semata-mata untuk menghentam atau mengkritik dia taw..

Banyak lagi kerja kita nak kena buat untuk bina UA tu.

Jadinya stop2 la skodeng aib org lain k... (^_^)


Petikan dari hadis ke-6 dlm himpunan hadis arbain Imam Nawawi...
Rasulullah bersabda :
"Ketahuilah bahawa dalam diri ini terdapat segumpal daging,jika dia baik maka baiklah seluruh jasadnya dan jika dia buruk maka buruklah seluruh jasadnya.Ketahulah bahawa dia adalah hati.."
-Riwayat Bukhari dan Muslim-

1 comment:

Ainah Mahani said...

Salam K Aziani!!! ;)