Saturday, October 17

SubhanaAllah..senangnyer!!!


Satu hari..dalam perbualanku dengan seorang hafizah...whom I used to call her as a 'walking al-Quran' b'coz she had completed to memorise all the 30 juz of Quran..

Aku : Susah x nak hafaz satu Quran tu?

Dia : (sambil tersenyum)Senang je...

Aku : (dalam nada kagum)Owh..pe rahsianyer supaya mudah ingat?

Dia : Senang je...LAKUKAN SEGALA PERINTAH ALLAH & TINGGALKAN SEGALA LARANGANNYA...

Aku tergamam seketika...

Memang nampak senang...nampak sangat mudah...tapi apabila laranganNya sudah menjadi satu kebiasaan dalam hidup..bab tu lah yang payah...susah untuk dikikis dan ditinggalkan kerna kita sudah biasa...

LaranganNya yang biasa dilihat selalu kita bataskan dalam perkara2 ibadah sahaja sedangkan dalam perbuatan dan perbualan seharian kita,tak pernah pula nak perasan...

Aku menyambung...

Aku : Ape antara pantang2 yang enti x boleh buat?

Dia : Banyak sangat...

Aku : Antaranyer? kire yg paling susah la..

Dia : Owh..yang susah tu nak jage mata la...jage pandangan..bile murajaah
balik,kalau terlupa tu maknanyer ade yang x terjaga la tu..kalau terdetik je
"wah..handsomenyer laki ni"..tu pun dah boleh buat ana lupa...

Aku : Hmm....

Dia : Ana nak bagi enti satu nasihat...kata2 daripada ustaz ana yang ana pegang
sampai sekarang "membacanya satu kenikmatan,menghafaznya satu kegembiraan
tetapi menjaganya satu bebanan yang tak berkesudahan"....ayat-ayat Allah ni
tak boleh nak dilupakan setelah diingat..adalah menjadi satu kesalahan kalau
kita terlupa dalam kata lain kalau kita x mengulang pe yang kita dah hafaz tu
semula then x ingat...

Aku hanya mendengar dengan tekun...

Dia : After all...senang kan nak hafal Quran?(dia tersenyum kepadaku)

Aku memahami makna di sebalik sebuah senyuman darinya saat itu...
Sebuah senyuman galakan...

Syukran ya sahabati...(^_^)

12 comments:

fieqa said...

subhanallah..thanks for the sharing ya ukhti..

terkedu..iskh3..

izzatnaqib said...

satu muhasabah kepada sume...nak cari 'hafizah' la =)

...zUlaIkHA... said...

to fieqa...

with pleasure my dear...

...zUlaIkHA... said...

to izzatnaqib...

ha..nk cari hafizah ek?

diri kena la jadi hafiz dulu..(^_*)

izzatnaqib said...

tu la...ble la nak jadi hafiz ni.....

...zUlaIkHA... said...

very well...anytime!

the left wing said...

salam.. bagusnya entri nie.. Adik bradik KAf & KAL dah habes hafal lum surah al balad? huh.. susahnya nk hafal . Alhamdulillah... lepas baca entri nie.. pas nie senang la sebab dah ada tipshhh.

mekasih k.izanie coz sharing menda neh!! hehhe :P

insan pencinta ilmu said...

jarang menjaga pandangan = susah menghafaz al-quran

selalu menjaga pandangan = senang menghafaz al-quran

Yard said...

Satu lg cara..
apabila kita tahu pasal kelebihan2 hafal quran..bleh menaikkan smgt utk bace

"Barangsiapa yang menghafaz Al-Quran dan beramal dengan isi kandungannya, maka Allah akan memakaikan kepada kedua orang tuanya pada hari kiamat, suatu mahkota yang mana kilauannya lebih cerah berbanding cahaya matahari"

web nh sgt membantu..doakan la kita sume dpt hapal..

http://musliminsejati.blogspot.com/2009/09/menjadi-hafiz-al-quran.html

Aisyah Ismail =) said...

apa khabar adik akak yg sorang nih?

may He gives u strength to face life and difficulties..

and may HE loves u more than i do.

keep on writing. =)

Nusaibah said...

kesediaan menjadi hafizah bukan hanya pada komitmen menghafal
namun kesediaan diri memikul tanggungjawab yang besar..

walking al-Quran = rujukan+teladan
-salah satunya

moga kita sme2 diberi kekuatan
dalam mencapai redhaNYA..
amin ya Rab

insyaAllah

btw,

salam eid adha (^^,)
kullu sanah wa enti bikhair..

...zUlaIkHA... said...

to Aisyah Ismail:)
syukran kak...

Alhamdulillah baik2 sahaja di m'sia ni...harap akak selamat juga di sana...(^_^)
sayang kamu.....muahhh

to Nusaibah...
tol tu..ia merupakan satu tanggungjawab yg sgt besar jika kita menyedari bahawa di akhirat kelak al-Quran itu akan menjadi hujah ke atas kita atau bagi kita..

syukran ya ukhti...